INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„Z plecakiem po Polsce” – poznanie wybranych regionów Polski.
Przedszkole w Puchaczowie Autorki:
ul. Mickiewicza 19 mgr Eliza Legieć
21- 013 Puchaczów mgr Kamila Kondracka
mgr Beata Tarczyluk
WSTĘP
Wszystkim wiadomo, że „ciekawość świata jest podstawą odkryć i wynalazków”, a dorośli powinni tą ciekawość pobudzać, ale i zaspokajać. Taki właśnie jest cel opisywanej innowacji pedagogicznej pt. „Z plecakiem po Polsce”. Podczas cyklu organizowanych spotkań dzieci z grupy „Elfików” i „Pszczółek” będą poznawały wybrane regiony Polski, ich tradycje, zwyczaje, historię, specjały kulinarne, zabytki i wiele innych ciekawostek. Postaramy się „przenieść” przedszkolaków w magiczne regiony Polski, aby rozbudzić w nich chęć poznania własnego kraju.
Treści zajęć zakładają wszechstronną aktywność dzieci opartą na twórczym działaniu, z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz umiejętności zaprezentowania zdobytej wiedzy, a także wykorzystaniu jej w praktyce. Prowadzone zajęcia zostaną wzbogacone formami multimedialnymi, plastycznymi, muzycznymi, a także ruchowymi. Dzieci poznają szereg legend, pieśni czy ludowych zwyczajów. Punktem kulminacyjnym będzie wycieczka do Lublina, gdzie przedszkolaki w sposób praktyczny przyswoją wiedzę na temat tego czym jest muzeum, jak należy się w nim zachowywać oraz czego można się tam nauczyć, a także poznają zabytki, kulturę i ciekawostki odwiedzanego miasta.
„Namaluję mapę Polski specjalnie dla Ciebie.
Na niej góry i doliny, górnicze zagłębie.
Nie zapomnę też o morzu, jeziorach i rzekach.
Letnią porą, na wakacjach, będą na nas czekać.
Znajdę miejsce na zabytki – Wawel, Sukiennice.
Dodam jeszcze oczywiście kopalnię w Wieliczce.
Będą miasta i miasteczka, te duże i małe.
Z podwórkami, piaskownicami do zabaw wspaniałe.
A na koniec zrobię ramkę, wstążką ją ozdobię
I z radością mapę Polski podaruję Tobie.”
I. OPIS, ZAKRES I MIEJSCE INNOWACJI
Autorki: mgr Eliza Legieć; mgr Kamila Kondracka, mgr Beata Tarczyluk
Realizatorzy: Grupa „Elfiki”
Grupa „Pszczółki”
Rodzaj innowacji: metodyczno – organizacyjna
czytaj więcej
Warunki realizacji:
Innowacja pedagogiczna „Z plecakiem po Polsce” przyczynia się do kształtowania u dzieci przynależności do regionu, narodu. Rozbudza zainteresowanie dzieci bogactwem kulturowym kraju, a także kształtuje postawę szacunku wobec odrębności narodowych. Istotną rolę w tym procesie odgrywa postawa nauczyciela. Nauczyciel przejawiający zaciekawienie światem łatwiej zachęci dzieci do poznawania i rozumienia kultury, rozbudzi zainteresowanie regionem, Ojczyzną. Pomoże dziecku w zdobywaniu doświadczeń, co wpłynie na większą wartość i trwałość zdobytej wiedzy. Wszelkie działania edukacyjne mają zmierzać do zainteresowania dzieci zagadnieniami dotyczącymi regionów Polski: historią, kulturą i tradycjami oraz przyrodą.
Zajęcia innowacyjne będą się odbywały raz w miesiącu zgodnie z harmonogramem. Treści zawarte w programie będą realizowane przez dobór odpowiednich metod i form pracy, które są oparte na różnorodnej działalności dziecka.
Zajęcia będą realizowane z wykorzystaniem m.in:
- ilustracji;
- utworów muzycznych;
- eksponatów;
- filmów;
- wycieczek;
- map;
- prezentacji multimedialnych;
- koncertów;
- zdjęć.
Podsumowaniem projektu będzie zorganizowanie teleturnieju „Kocham Cię Polsko” mającym na celu sprawdzenie i utrwalenie zdobytych wiadomości i umiejętności.
Innowacja nie wymaga zwiększonych nakładów finansowych.
Zakres innowacji: Działaniem innowacyjnym zostaną objęte wszystkie dzieci z grupy „Elfików” i „Pszczółek”
Czas trwania: Wrzesień 2018 – Czerwiec 2019
II. UZASADNIENIE POTRZEBY WPROWADZENIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Innowacja pedagogiczna „Z plecakiem po Polsce” została wprowadzona w celu poznania przez dzieci naszej ojczyzny i jej ciekawych zakątków. Chociaż przedszkolaki poznają na zajęciach realizowanych w ramach podstawy programowej poszczególne informacje dotyczące wybranych miejsc Polski, nadal mało o niej wiedzą. W dzisiejszych czasach tak bardzo zachwycamy się pięknem innych krajów. Po rozmowach z dziećmi o wspomnieniach z wakacji usłyszałyśmy, iż większość z nich czas wolny spędziła za granicą naszego państwa. Dlatego w myśl słów Stanisława Jachowicza „Cudze chwalicie, swego nie znacie. Sami nie wiecie, co posiadacie.” chcemy pokazać, jak wiele piękna posiadamy w naszym kraju oraz ile możemy się o nim jeszcze dowiedzieć i odkryć . Pomogą nam w tym wycieczki, zabawy, opowiadania, legendy, koncerty, filmy, projekcje multimedialne i wiele innych metod. Wykorzystamy również metodę nauczania „peer learning” – czyli naukę przez wymianę wiedzy. Podczas cyklu zajęć, chętne dzieci będą mogły przynosić pamiątki, zdjęcia, albumy itp. z poznawanych regionów Polski i przekazywać pozostałym posiadaną na ich temat wiedzę. Ważnym elementem naszej innowacji jest również zaangażowanie rodziców do udziału w niej, gdzie oni także będą mogli podzielić się wiedzą na temat naszego kraju, a może nawet dowiedzieć się czegoś nowego na jego temat.
III. CELE INNOWACJI
Cele ogólne:
- poznanie wybranych regionów Polski – legend z nimi związanych, opowiadań, muzyki, strojów, kuchni i zabaw ludowych oraz regionalnej mowy;
- budzenie świadomości narodowej;
- rozwijanie zainteresowania pięknem naszej ojczyzny;
- nabywanie poczucia przynależności narodowej;
- kształtowanie postawy poszanowania odrębności narodowych;
- inspirowanie indywidualnych, swobodnych wypowiedzi dzieci;
- poznanie najbliższego środowiska, dostrzeganie, specyfiki kulturowej, historycznej i przyrodniczej;
- rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością regionalną.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie zainteresowania krajem ojczystym i jego symbolami;
- zapoznanie z mapą Polski;
- odczuwanie przynależności narodowej;
- doskonalenie sprawności manualnej;
- doskonalenie percepcji wzrokowej;
- aktywne uczestniczenie w zabawach i zajęciach ruchowych;
- zapoznanie z charakterystycznymi cechami wybranych regionów Polski;
- współdziałanie w grupie;
- poznawanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu;
- zapoznanie z tradycjami i obrzędami ludowymi;
- rozwój podstaw patriotycznych związanych z kulturą regionu;
- określanie na mapie stolicy Polski – Warszawę i Wisły;
- poznanie wybranych krajobrazów charakterystycznych dla naszego kraju, np. nadmorski, górski;
- recytowanie wierszy, rymowanek i śpiewanie piosenek regionalnych;
- wykonywanie tańców ludowych charakterystycznych dla wybranych regionów;
- wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami;
- poznanie kuchni tradycyjnej wybranych regionów.
- SPOSOBY REALIZACJI
„ Z plecakiem po Polsce” – realizacja innowacji, która przybliży dzieciom wiedzę na temat regionów, które znajdują się w naszym kraju, ukazują piękno i wyjątkowość każdego regionu , jego dorobku kulturalnego, a także rozbudza zainteresowania innymi miejscami w Polsce. Poprzez realizację innowacji możliwe będzie zdobywanie nowych doświadczeń , rozwijanie zainteresowań pięknem naszej Ojczyzny. Bohaterami innowacji są dzieci, które będą podróżować po Polsce. Nauczycielki pokazując przedszkolakom za pomocą tablicy multimedialnej lub ekranu co miesiąc różne regiony Polski, będą mieli naturalną okazję do prezentacji istotnych, charakterystycznych wiadomości o danym miejscu, wzbudzeniu zainteresowania dzieci budowlą, krajobrazem, kulturą, tradycją,położeniem na mapie. Dzieci będąc uczestnikami ”wycieczki w tle” będą mogły opowiadać o swoich wrażeniach, opisywać ciekawe miejsca itp.
Metody – wycieczki , prezentacje multimedialna, koncerty, eksperymenty, zajęcia kulinarne.
Formy – praca z całą grupą oraz indywidualne.
HARMONOGRAM
Wrzesień – Koncert „Ach Lubelskie jakie cudne”
- kształtowanie pojęć geograficznych i umiejętności posługiwania się nimi,
- poznanie najważniejszych etapów z historii Lublina,
- wdrażanie do uważnego słuchania legend o Lublinie
- zaspokojenie poprzez taniec potrzeby ruchu i ekspresji,
- zainteresowanie miastem i jego okolicami,
- rozwijanie postawy przynależności do najbliższego otoczenia społecznego.
Październik – „Zwiedzamy Kraków”
- budzenie zainteresowań ciekawymi zakątkami Polski i legendami z nimi związanymi.
- przybliżenie wiadomości o zabytkach Krakowa
- wskazywanie położenia Krakowa na mapie Polski,
- słuchanie legendy o Smoku Wawelskim i wypowiadanie się na temat treści legendy,
- rozpoznawanie i nazwanie najważniejszych zabytków Krakowa,
- wykonanie pracy plastyczno-technicznej związanej z legendą
Listopad – „Poznajemy Śląsk z Karlikiem i Karolinką”
- zapoznanie dzieci z postaciami Karlika i Karolinki oraz charakterystycznymi elementami stroju śląskiego
- wdrażanie do rozumienia i posługiwania się gwarą śląską
- biorą aktywny udział w zabawach śląskich a także poznają tańce śląskie
- uważnie słuchają tekstu w gwarze śląskiej
- wymieniają elementy stroju śląskiego
- wyjaśniają znaczenie słów w gwarze śląskiej
- przedstawiają się w gwarze śląskiej
Grudzień – „Tatry nasze piękne góry”
- poznaje położenie regionu , wskazuje na mapie
- poznaje kulturę, tradycje regionu,
- poprzez prezentacje multimedialną poznaje widoki górskie, tańce , stroje ludowe oraz zabawy góralskie
- poznaje znaczenie niektórych określeń gwarowych
Styczeń – „Poznajemy Warszawę”
- budzenie zainteresowania ciekawymi zakątkami Polski i legendami z nimi związanymi.
- przybliżenie wiadomości o zabytkach Warszawy
- wskazywanie położenia Warszawy na mapie Polski,
- słuchanie ciekawych legend o Warszawie
- rozpoznawanie i nazwanie najważniejszych zabytków Warszawy
Luty – Mazury „ Piernik warmiński – Poznajemy Warmię i Mazury”
- kształtowanie swojej tożsamości narodowej- wiedzę o Polsce i jej zakątkach; odnajduje region na mapie
- poznaje tradycję i kulturę związaną z Warmią i Mazurami
- poznaje tradycyjne potrawy tego regionu
- samodzielnie działa podczas kolejnych etapów robienia piernika warmińskiego, wie jakie składniki są potrzebne do jego wykonania
- koncentruje uwagę na treści legendy
- udziela sensownej odpowiedzi na zadawane pytania i buduje dłuższą, spójną wypowiedz
Marzec – „ Z marchewką na szlaku. Poznajemy Kaszuby”
- budzenie zainteresowania ciekawymi zakątkami Polski i legendami z nimi związanymi.
- przybliżenie wiadomości na temat Kaszub, poznanie legendy, symboli Kaszub, gwary kaszubskiej
Kwiecień – Pomorze- “Skarby Morza Bałtyckiego”
- zapoznanie dzieci z legendą O Juracie – królowej Bałtyku
- oglądanie skarbów morza, wskazywanie na mapie Morza Bałtyckiego
- wykonanie pracy plastycznej
- poznanie etapów powstawania bursztynu
Maj – „Ach Lubelskie, jakie cudne”.
- poznanie atrakcji turystycznych regionu;
- rozbudzanie uczuć patriotycznych do małej ojczyzny;
- zainteresowanie dziecka historią i tradycjami regionu;
- Prezentacja multimedialna
- wycieczka do Muzeum Wsi Lubelskiej
Czerwiec – Ewaluacja. Teleturniej „Kocham Cię Polsko”
V. SPODZIEWANE EFEKTY
Przewidywane efekty wdrożenia innowacji:
Dziecko:
- zna swoją „Małą Ojczyznę”, jej zabytki, legendy
- zna aktywne sposoby spędzania czasu wolnego
- staje się samodzielne, odpowiedzialne, umiejące współpracować z innymi,
- wie jak bezpiecznie i kulturalnie zachować się podczas wycieczki,:
- budzi zaciekawienie otaczającym światem
- rozwija zainteresowania podróżnicze
- poznaje charakterystyczne dla danych miejsc budowle, krajobrazy
- rozbudza orientację w położeniu miast, regionów
Nauczyciel:
- świadomie planuje i organizuje proces wychowawczo – dydaktyczny
- motywuje dzieci do rozwoju swoich umiejętności
- doskonali swój warsztat pracy
- ma kontakt z rodzicami wychowanków
Rodzic:
- włącza się do współpracy z nauczycielami i przedszkolem
VI. EWALUACJA
Podsumowaniem projektu będzie zorganizowanie teleturnieju „Kocham Cię Polsko”, którego celem będzie sprawdzenie i utrwalenie zdobytych wiadomości i umiejętności przez dzieci.