INNOWACJA PEDAGOGICZNA

„Zabawa bez zabawek” – wdrażanie dzieci do aktywnego i twórczego spędzania czasu wolnego

 

Przedszkole w Puchaczowie                                                                                                         Autorki:

ul. Mickiewicza 19                                                                                                                       mgr Ewa Bochra

21 – 013 Puchaczów                                                                                                                mgr Kamila Kondracka

                                                                                                                                                      mgr Magdalena Frydrych

                                                                                                                                                      mgr Paulina Szymańska

                                                                                                                                                      mgr Halina Ostańska

                                                                                                                                                      mgr Beata Tarczyluk

                                                                                                                                                      mgr Paulina Lamorska

 

WSTĘP

Zabawa jest – obok nauki i pracy – jedną z głównych aktywności każdego z nas. Zwłaszcza dla dzieci ma ona szczególne znaczenie, bo wpływa na ich rozwój.

W dzieciństwie, a szczególnie w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zabawa rozkwita najbardziej.Odgrywa ona ogromna rolę w rozwoju dziecka, stanowi dla niego główną formę poznawania rzeczywistości: uczy, wychowuje, rozbudza określony stosunek do otoczenia społecznego, daje możliwości zdobycia doświadczenia  i wiadomości, stwarzając także warunki pobudzające do komunikowania się, myślenia i twórczości oraz jest źródłem wielu przeżyć i radości.

Przedszkolak potrafi bawić się samodzielnie i twórczo. Uczy się również współpracy, bo chętniej bawi się w grupie rówieśników. 3, 4, 5-latki wręcz same rwą się do nauki, rozwoju i poznawania nowych rzeczy. Jednak, aby mogły się rozwijać, nie wystarczy samo podstawienie im samochodzików, lalek czy zabawek interaktywnych.

Każdy mógł obserwować niemowlaki, które za ulubione zabawki wybierają garnki, plastikowe butelki lub kartki papieru. Rzeczy te można dotykać, turlać, uderzać, zginać itd. Pobudza to ciekawość i chęć poznawania świata u dzieci. Natomiast często interaktywne zabawki, które mają mnóstwo funkcji okazują się przytłaczające, a nawet straszne dla niejednego malucha.

Dzieci starsze, czyli już w wieku przedszkolnym bardzo lubią elektroniczne zabawki, gry komputerowe i tablety. Niestety zabawa tymi przedmiotami jest bierna i odtwórcza. Nie wymaga od dzieci prawie żadnego wysiłku. Sztuką jest zachęcenie dziecka do kreatywnej, twórczej zabawy. Czasem wystarczy tylko pozwolić dzieciom się trochę pobrudzić, pohałasować (np. podczas grania na garnkach). Później zawsze można pobawić się w sprzątanie.

Rodzice i nauczyciele powinni również dostarczać maluchom pomysłów do zabawy.

Uczenie się pod kierunkiem dorosłego jest jednym z istotnych warunków rozwoju dziecka. Należy pamiętać jednak, że można pomóc dziecku prowokując go do rozwoju bądź ograniczyć je, zablokować i pozbawić w ten sposób radości wzrastania. Dlatego też kierując rozwojem dziecka należy towarzyszyć dziecku w rozwoju, dać mu słuszne prawo do twórczego kreowania siebie, tworzyć warunki działania, inspirować, motywować do aktywności.

W dzisiejszych czasach, kiedy dorośli coraz więcej pracują, rozwijają się zawodowo, mają niestety niewiele czasu dla swoich pociech. Wygodniej i szybciej kupuje się gotowe zabawki. Dzieci jednak szybko się nimi nudzą i czekają na nowe, drogie gadżety. Zabawki stworzone samodzielnie mają dużo większe znaczenie dla maluchów. Istotny dla rozwoju dzieci jest również wspólny czas spędzony z rodzicami.

Naszym głównym założeniem w tworzeniu innowacji jest pozwolenie dzieciom na samodzielne szukanie rozwiązań problemu jaki jest przed nimi stawiany. Nuda jest zjawiskiem, które nie powinno występować w przedszkolu, dlatego właśnie wszystkie nudne zabawki chcemy zastąpić tymi nowoczesnymi, pomysłowymi, wykonanymi z pełnym zaangażowaniem, a co najważniejsze z przekonaniem, że „zrobiłem to sam, dlatego jest takie fajne i piękne”! Chcemy dać naszym dzieciom poczucie sprawstwa, pokazać im, że chcieć to znaczy móc oraz, że o wiele fajniejsze jest to co zrobią same niż to co dostaną podane na przysłowiowej „tacy”.

czytaj więcej