INNOWACJA PDAGOGCZNA
„Zabawa w czytanie” czyli
Nauka czytania metodą Glenna Domana
PRZEDSZKOLE W PUCHACZOWIE
„Dzieci mogą czytać słowa gdy mają rok zdania gdy mają dwa lat i całe książki gdy mają trzy lata”
G. Doman 1992
Uczestnicy innowacji : 3-4 latki .Grupa przedszkolna: „Pszczółki” i „Zajączki”
- Wstęp
Metoda Domana nie jest typowym programem nauczania – sam Glenn Doman nazywał ją bardziej „zabawą w czytanie”, niż nauką. Jej podstawą jest bowiem zabawa, wraz z towarzyszącą jej atmosferą entuzjazmu i radości – ale też systematyczność, bo bez niej trudno o jakiekolwiek efekty.
2.Założenia metody czytania globalnego
Sama metoda nauki polega na pokazywaniu dziecku dużych białych kart, które jako środek dydaktyczny używane są tzw. bity informacji, czyli białe kartoniki o odpowiedniej szerokości i długości (10cm wysokości i 60cm szerokości, litery mają mieć wielkość 8cm), na których napisane są słowa w kolorze czarnym W ciągu dnia powinno się odbyć kilka sesji.
3.Etapy nauki czytania wg G. Domana
Etap pierwszy – nauka pojedynczych wyrazów. Wprowadzenie 15 słów z najbliższego otoczenia w zestawach( po 5 słów) Naukę czytania zaczynamy od wyrazu mama, potem tata, jego imię, potem inne np. nazwy sprzętów, zabawek. Materiał leksykalny prezentujemy w sesjach 3 razy w ciągu dnia, w tym jeden wyraz ok. 1 sekundy. Wprowadzenie kolejnych 20 słów połączone z wycofywaniem starych i wprowadzeniem kolejnych wyrazów ( łącznie ok. 150 wyrazów). Proces wycofywania i wprowadzania nowych słów jest charakterystyczny również dla II, III i IV etapu.
Etap drugi – nauka wyrażeń dwuwyrazowych. Nauka kolorów, połączona z wprowadzeniem podstawowych przymiotników, tak aby tworzyły sensowne całości z wprowadzonymi w I etapie przymiotnikami . Najlepiej w prowadzać wyrażenia w parach przeciwieńst: duży- mały, ładny, brzydki
Etap trzeci – nauka prostych zdań Wprowadzenie nazw czynności umożliwiające budowę zdań.
Etap czwarty – nauka rozbudowanych zdań. Etap ten poprzedza wprowadzenie przyimków: „na, pod, w” w wyrażeniach dwuwyrazowych, potem w zdaniach.
Etap piąty – nauka czytania książeczek. Początkowo teksty książeczek można układać wspólnie z dzieckiem. Ich treść dotyczy najbliższego otoczenia, wydarzeń w rodzinie. Wiedzę zawartą w książeczkach łączy się w cykle tematyczne. Książka dla dzieci musi spełniać określone warunki: Powinna zawierać słownictwo od 50 do 100 słów.
- Powinna mieścić nie więcej niż jedno zdanie na jednej stronie.
- Litery nie mogą być mniejsze niż 2 cm.
- Tekst powinien poprzedzać ilustrację i znajdować się na oddzielnej stronie. Dziecko musi przewrócić stronę, żeby zobaczyć ilustrację po przeczytaniu zdania.
4 Zdobyty cel w metodzie Glenna Domana Według Glenna Domana nauka czytania to element dziecięcej zabawy, jest to tzw. Zabawa w czytanie. Doman sformułował zasady będące gwarantem sukcesu nauki czytania:
- Zacznij w możliwie najmłodszym wieku.
- Bądź zawsze radosna.
- Szanuj swoje dzieci.
- Skończ zanim dzieci chcą skończyć.
- Pokazuj materiały szybko.
- Często wprowadzaj nowe materiały.
- Bądź systematyczna.
4 Przykłady zabaw z wykorzystaniem metody G. Domana
Wizytówki:
Rozdajemy wizytówki z imionami dzieci na chybił trafił jedno dziecko nie dostaje swojego imienia i próbuje odnaleźć je, zabiera swoją wizytówkę koledze i tak do końca.
Bingo wyrazowe:
Każde dziecko otrzymuje jeden ze znanych mu wyrazów. Nauczyciel czyta i pokazuje wyrazy a dziecko patrzy czy ma ten wyraz
W sklepie:
Różne przedmioty do sprzedawania oraz ich podpisy. Dzieci udają, że nie potrafią mówić, więc posługują się napisami.
Miejsce i czas realizacji programu
Projekt nauki globalnego czytania metodą Glenna Domana realizowany będzie w Przedszkolu w Puchaczowie ul. Mickewicza19, codziennie, począwszy od października 2020, w roku szkolnym 2020/2021. Zaplanowano realizację innowacji w roku szkolnym 2020/2021; 2021/2022; 2022/2023.
Zasięg projektu
Projekt nauki globalnego czytania metodą Glenna Domana będzie realizowany w dwóch grupach dzieci 3 – 4letnich.
Główne założenie
Projekt nauki globalnego czytania metodą Glenna Domana ma na celu przede wszystkim rozwijanie kompetencji językowych. Zastosowanie koncepcji czytania bez liter G. Domana pozwala uniknąć stresów w toku nauki i niepowodzeń szkolnych w przyszłych latach edukacji. W metodzie Domana nauka nie jest nudą, lecz przyjemnością i radością dla dziecka i rodziców, i to jest jedna z jej podstawowych zalet.
Cele ogólne
- stwarzanie warunków do wykorzystania tkwiących w dziecku możliwości intelektualnych
- stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez prowadzenie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności czytelniczych
Cele szczegółowe innowacji
- wzbogacanie słownika
- rozwijanie mowy komunikatywnej
- stymulowanie aktywności
- kształtowanie postawy kreatywnej
- włączanie rodziców do procesu czytania
Przewidywane efekty wdrożenia innowacji
- oczekiwane pozytywne zmiany w zakresie efektów wychowania:
– przestrzeganie zasad i ogólnie przyjętych reguł;
- oczekiwane pozytywne zmiany w zakresie efektów kształcenia:
– rozwijanie wiary w siebie i własnych możliwości;
– indywidualny rozwój dziecka;
– rozwijanie i wzbogacanie słownictwa;
- oczekiwane pozytywne zmiany w zakresie efektów opieki:
– poczucie bezpieczeństwa i zaufanie do nauczyciela
EFEKTEM DLA DZIECKA BĘDZIE:
dziecko
- Doskonali i rozwija swoją percepcję wzrokową.
- Rozwija system pojęć, podnosi się poziom wiedzy i inteligencja.
- Osłuchuje się z prawidłowym wzorcem artykulacyjnym słowa, ćwiczy słuch oraz artykulację przez powtarzanie ćwiczonego słowa.
- Potrafi skupić swoją uwagę na pokazywanych słowach.
- Chętnie sięga po książki.
EFEKTEM DLA RODZICÓW BĘDZIE:
dziecko
- osiągnięcie dobrej współpracy z nauczycielem poprzez włączenie się do procesu nauki czytania swojego dziecka
- poznanie nowej formy pracy z dzieckiem
EFEKTEM DLA PRZEDSZKOLA BĘDZIE:
- wprowadzenie aktywizującej metody pracy
- podniesienie jakości pracy przedszkola
Techniki nauczania:
Prezentacja poszczególnych pięciu wyrazów będzie odbywała się 3 razy dziennie w odstępie co najmniej pół godzinnym. Ze względów organizacyjnych, jeden zestaw (5 wyrazów) będzie prezentowany raz w tygodniu, w kolejnym tygodniu – następne 5 wyrazów i tak po kolei, przechodząc do wyrażeń dwu i trzywyrazowych.
Formy pracy:
Praca z całą grupą
Materiały i środki dydaktyczne:
Oryginalne karty do nauki czytania, tzw. „bity”
Uważamy, że ogromną rolę w tej innowacji, prócz doskonalenia kompetencji językowych, odgrywa także oddziaływanie na analizatory wzroku i słuchu, jak również rozwijanie spostrzegawczości, co staje się później niezbędne dla dziecka przy poznawaniu sylab, liter i ich różnicowaniu. Przenosząc tę propozycję nauki czytania na warunki edukacji przedszkolnej uwzględniamy specyfikę czytania z całą grupą. Ważne dla nas jest aby sesje czytania wplatać w różne formy działalności dzieci i wiązać je z realizowaną tematyką kompleksową.
Z metody Domana wybrałyśmy do programu trzy pierwsze etapy proponowanej przez autora ścieżki czytania.
OPRACOWANIE :
mgr Beata Tarczyluk
mgr Kamila Kondracka
mgr Ewelina Romanowska