Wstęp
Święta są dla nas wszystkich szczególnym przeżyciem. Najbardziej jednak cieszy sam okres przygotowywania i oczekiwania, który rozpoczyna się już na wiele tygodni przed Świętami. A któż bardziej cieszy się z nadchodzących Świąt niż dzieci? Stąd pomysł na opracowanie projektu edukacyjnego poświęconego kultywowaniu tradycji świątecznych. Głównym celem projektu jest zapoznanie dzieci ze zwyczajami i tradycjami świątecznymi , ukazanie ich piękna, uświadomienie doniosłości i rodzinnego charakteru.
Realizacja projektu:
Projekt będzie realizowany przez grupy przedszkolne: 6latki – gr.„Sówki’, 5latki – gr. „Żabki”, 4-5latki gr. „Zajączki”, 5-6latki – gr. „Biedronki”.
Autorkami projektu są: mgr Beata Tarczyluk, mgr Eliza Legieć, mgr Ewelina Romanowska.
Czas trwania projektu: 01.12.2022r. – 23.12.2022r.
13.03.2023r. – 07.04.2023r.
Cele ogólne:
– poznanie tradycji i zwyczajów świątecznych (bożonarodzeniowych i wielkanocnych);
– wzmacnianie więzi rodzinnych;
– kultywowanie tradycji świątecznych (bożonarodzeniowych i wielkanocnych);
– wzbudzenie szacunku wobec wiary.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– zna tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia i Świętami Wielkanocnymi;
– potrafi wypowiedzieć się na temat zwyczajów świątecznych w swoim rodzinnym domu,
– składa życzenia świąteczna;
– zna tradycyjne potrawy świąteczne;
– śpiewa znane kolędy;
– wykonuje świąteczne ozdoby.
Kształcenie umiejętności kluczowych:
1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Przykładowe działania:
– słuchanie utworów literackich czytanych zarówno przez nauczyciela, jak i zaproszonych gości;
– wypowiedzi spontaniczne i kierowane;
– wypowiadanie się dziecka na własny temat;
– ćwiczenia grafomotoryki ręki jako przygotowanie do pisania (np. wygniatanie ciasta);
– naukę czytania prostych wyrazów.
2.Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Przykładowe działania:
– podstawowe słowa i zwroty w języku angielskim (np. liczą, nazywają kolory, określają członków rodziny).
3. Kompetencje matematyczne. Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Przykładowe działania:
– zabawy w przeliczanie, klasyfikowanie, mierzenie, ważenie, rozróżnianie stron: lewa/prawa;
– stosowanie liczebników porządkowych;
– orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni oraz na kartce;
– pomiary długości, klasyfikowanie, następstwo czasu;
– zadania, zabawy eksperymentalno-doświadczalne, kulinarne.
4.Kompetencje cyfrowe.
Przykładowe działania:
– wykorzystywanie narzędzi TIK (np. magnetofon, rzutnik, laptop, komputer, aparat cyfrowy, dyktafon, kamera, tablety );
– wykorzystywanie internetu – oglądanie prezentacji i filmów edukacyjnych.
5.Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętność uczenia się.
Przykładowe działania:
– podczas zajęć dzieci kształtują umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków z własnych działań prowadzonych w przedszkolu;
– uczą się konkretnych zachowań i reakcji;
– uczą się samodzielnego zdobywania wiedzy przy pomocy różnorodnych źródeł wiedzy (tradycyjnych i nowoczesnych);
– uczą się współpracy i współdziałania w zespole, grupie, ale też pracy indywidualnej.
6.Kompetencje obywatelskie.
Przykładowe działania:
– wykształcanie u dzieci postaw społecznie pożądanych: budzenie zainteresowania historią swojej rodziny, okolicy, kraju, stosowanie zwrotów grzecznościowych;
– kulturalne zachowanie podczas różnorodnych sytuacji;
– umiejętność współpracy, otwartość, bezkonfliktowość, tolerancja, przy jednoczesnym eliminowaniu postaw społecznie niepożądanych;
– kształtowanie u dzieci patriotyzmu, potrzeby kultywowania tradycji świątecznych.
7.Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Przykładowe działania:
– dzieci mogą doświadczać, eksperymentować, eksplorować (np. pieczenie, malowanie, rysowanie, wydzieranie, lepienie, pobudzanie zmysłów);
– współpraca dzieci podczas stawiania im zadań do wykonania w parach, grupach czy zespołach, co pozwala im działać i poczuć odpowiedzialność za ostateczny efekt swoich działań.
8.Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Przykładowe działania:
– malowanie (w tym nietypowymi technikami), rysowanie;
– śpiewanie kolęd i piosenek związanych ze świętami, taniec;
– wystawy prac dzieci.
Metody:
– słowna,
– czynna,
– oglądowa
Formy realizacji:
– indywidualna,
– grupowa,
– zbiorowa,
– zespołowa.
Pomoce dydaktyczne i środki realizacji:
Pomoce dydaktyczne potrzebne do realizacji zajęć ujęte są w scenariuszach do poszczególnych tematów innowacji.
Zagadnienia do przygotowania i proponowane zadania do realizacji:
EDUKACJA SPOŁECZNA -spotkania z ciekawymi ludźmi – poznawanie tradycji i zwyczajów jakie obowiązują w czasie świąt bożonarodzeniowych i świąt wielkanocnych
– okazywanie uczuć i pogłębianie więzi rodzinnych;
EDUKACJA ARTYSTYCZNA – samodzielne projektowanie i wykonywanie ozdób choinkowych np. bombek, kartek bożonarodzeniowych, pisanek , stroików
– rozwijanie zainteresowań kulinarnych – pieczenie ciastek, degustacja niektórych potraw wigilijnych, wielkanocnych
– strojenie choinki w sali,
– śpiewanie zbiorowe i indywidualne oraz inscenizowanie ruchem utworów muzycznych;
– prezentacja przygotowanych występów
EDUKACJA PRZYRODNICZA – poznawanie drzew iglastych ze szczególnym zwróceniem uwagi na jodłę, świerk, sosnę rozpoznawanie ich po igłach
– dostrzeganie różnorodności w świecie przyrody.
EDUKACJA JĘZYKOWA
– słuchanie utworów literackich oraz wierszy o tematyce związanej ze Świętami;
– nauka tekstów potrzebnych do inscenizacji; – aktywny udział w pogadankach, zadawanie pytań, dzielenie się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami oraz wyciąganie wniosków;
EDUKACJA EMOCJONALNA
– kształtowanie postawy życzliwości i zrozumienia dla drugiego człowieka
– udział dzieci i rodziców w zorganizowanym w przedszkolu spotkaniu bożonarodzeniowym i warsztatach wielkanocnych
Dokumentacja
1.Sporządzenie raportu z realizacji projektu (scenariusze zajęć):
*Tematy projektu Grudzień 2022r.
„Tradycje i zwyczaje Świąt Bożego Narodzenia”
– Scenariusz zajęć „Tradycje Bożonarodzeniowe” ZAPACHNIAŁO ŚWIĘTAMI- PIERNIK
– Scenariusz zajęć „Tradycje Bożonarodzeniowe ”CO ROBIMY Z MAKU?”
– Scenariusz zajęć „Tradycje Bożonarodzeniowe” „KOMPOT Z SUSZU”
– Scenariusz zajęć „Tradycje Bożonarodzeniowe” „OZDOBY BOŻONARODZENIOWE” (Spotkanie z panią z biblioteki, wykonywanie ozdoby choinkowej).
– Scenariusz zajęć „Tradycje Bożonarodzeniowe” Wigilijne tradycje” (dwanaście potraw, sianko pod obrusem, kolędowanie itd.)
*Tematy projektu Marzec 2022r.
„Tradycje i zwyczaje Świąt Wielkanocnych”
– Scenariusz zajęć „Tradycje Wielkanocne” – „WIELKANOCNA PALMA” – zaproszenie Pań z Koła Gospodyń Wiejskich, objaśnienie znaczenia roślin znajdujących się w palmie, wykonywanie palemek wielkanocnych.
– Scenariusz zajęć „Tradycje Wielkanocne” – „DO KOSZYCZKA WKŁADAMY” – znaczenie produktów wkładanych do koszyczka.
– Scenariusz zajęć „Tradycje Wielkanocne” – „TRADYCYJNE ŚWIĄTECZNE POTRAWY” – Śniadanie Wielkanocne, pieczenie babki.
– Scenariusz zajęć „Tradycje Wielkanocne” – „WIELKANOCNE TRADYCJE” – „Śmigus-dyngus”, malowanie pisanek – znaczenie.
2.Album z fotografiami kolejnych etapów realizacji projektu.
3.Artykuł na stronie internetowej naszego przedszkola
4. Wpis do kroniki szkolnej.
Ewaluacja projektu:
Quiz sprawdzający znajomość polskich zwyczajów świątecznych.