Innowacja pedagogiczna
„Przedszkolaki na scenie”

 

WSTĘP

Edukacja teatralna odgrywa kluczową rolę w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Teatr, jako forma sztuki, umożliwia dzieciom wyrażanie siebie, rozwijanie wyobraźni oraz kształtowanie umiejętności społecznych i emocjonalnych. Poprzez zabawy teatralne, dzieci uczą się współpracy, komunikacji oraz empatii, co jest niezwykle ważne w ich wczesnym etapie rozwoju.

Edukacja teatralna w przedszkolu może być realizowana poprzez różnorodne formy aktywności, takie jak zabawy w teatr, dramę, pantomimę czy inscenizacje bajek. Ważne jest, aby nauczyciele tworzyli przyjazne i inspirujące środowisko, które zachęca dzieci do twórczej ekspresji i odkrywania swoich talentów.

Dzieci w wieku przedszkolnym mają naturalną skłonność do naśladowania i odgrywania ról, co można zaobserwować w ich codziennych zabawach. Edukacja teatralna wykorzystuje tę skłonność, umożliwiając dzieciom eksplorację różnych postaci i sytuacji, co sprzyja ich wszechstronnemu rozwojowi.

Innowacja pedagogiczna „Przedszkolaki na scenie” jest sposobem na zainteresowanie dzieci różnorodnymi formami teatralnymi. Program ten wzbogaca ofertę edukacyjną przedszkola, pobudza aktywność twórczą dzieci i rozwija ich potencjał.

 

I.  OPIS, ZAKRES I MIEJSCE INNOWACJI

Imię i nazwisko autora innowacji: mgr Kamila Kondracka

Adresaci: Rok szkolny 2024/2025: grupa 6 latków

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna

Warunki realizacji:

 Innowacja skierowana jest do dzieci 6 – letnich uczęszczających do Przedszkola w Puchaczowie do grupy „Sówek”. Zgodnie ze swoimi założeniami najważniejszym jej zadaniem będzie rozwijanie uzdolnień wychowanków poprzez różnorodne formy aktywności artystycznej. Program realizuje również zadania edukacyjne i wychowawcze zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

W ramach zajęć oprócz zapoznania dzieci z różnymi formami sztuki teatralnej przedszkolaki przygotowywane będą do przedstawień, przeglądów i konkursów recytatorskich.

Zajęcia odbywać się będą 1 raz w tygodniu lub w miarę potrzeb podczas przygotowywania widowisk teatralnych i występów przed publicznością.

Program ma charakter otwarty – jego treści mogą być rozszerzane w zależności od możliwości dzieci.

Innowacja nie wymaga dodatkowego nakładu finansowego.

Zakres innowacji: Działaniem innowacyjnym zostaną objęte wszystkie dzieci z grupy „Sówek”

Czas trwania: październik 2024 – czerwiec 2025

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – art. 22 ust. 2 pkt 6 oraz 33 ust. 1 pkt 4;

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506, z póź. zm. Dz. U. z 2011r. , Nr 176 poz. 1051).

 

II. UZASADNIENIE POTRZEBY WPROWADZENIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

Wiedza i doświadczenie w przygotowywaniu dziecięcych przedstawień, teatrzyków i różnego rodzaju występów utwierdziły mnie w przekonaniu, iż teatr w przedszkolu to doskonała forma pracy, bowiem ma wiele korzyści dla dzieci, a są to m.in.:

  • rozwój emocjonalny i społeczny: dzieci uczą się rozpoznawania i wyrażania emocji, co pomaga im lepiej rozumieć siebie i innych. Praca w grupie rozwija umiejętności współpracy i komunikacji.

  • kreatywność i wyobraźnia: teatr stymuluje wyobraźnię dzieci, pozwalając im tworzyć i eksplorować różne światy i postacie. To rozwija ich kreatywność i zdolność do myślenia abstrakcyjnego.

  • pewność siebie: występy przed publicznością pomagają dzieciom budować pewność siebie i przełamywać nieśmiałość. Każde udane przedstawienie wzmacnia ich poczucie własnej wartości.

  • rozwój językowy: udział w przedstawieniach teatralnych wzbogaca słownictwo dzieci, poprawia ich dykcję i umiejętności komunikacyjne. Dzieci uczą się również słuchać i interpretować teksty.

  • umiejętności poznawcze: przygotowanie do przedstawienia wymaga zapamiętywania tekstów, sekwencji ruchów i dialogów, co rozwija pamięć i koncentrację.

  • wrażliwość estetyczna: Kontakt z różnymi formami sztuki teatralnej kształtuje wrażliwość estetyczną dzieci, ucząc je doceniać piękno i różnorodność kulturową.

Mając na uwadze to, jak wiele walorów posiadają zabawy teatralne i fakt, iż sprawiają ogromną radość dzieciom postanowiłam opracować innowację pozwalającą na szerokie wykorzystanie tej dziedziny sztuki w przedszkolu.

Wierzę, że edukacja teatralna przyniesie dzieciom wiele satysfakcji i niezapomnianych przeżyć, a także przyczyni się do ich wszechstronnego rozwoju.

 

III. CELE INNOWACJI

Cel główny:

  • zapoznanie dziecka ze sztuką teatralną, poznawanie środków wyrazu artystycznego, stosowanych w teatrze. Wprowadzenie gry aktorskiej w przedszkolnych inscenizacjach i widowiskach teatralnych.

Cele szczegółowe:

  • kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie;

  • zapoznanie dzieci z różnymi formami teatralnymi;

  • wzbogacenie wiedzy i słownictwa z zakresu edukacji teatralnej;

  • rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki i ruchu;

  • kształtowanie umiejętności posługiwania się rekwizytami;

  • oswajanie ze sceną;

  • tworzenie sytuacji doskonalących pamięć;

  • rozwijanie umiejętności operowania głosem pod względem intonacyjnym;

  • kształtowanie umiejętności tworzenia i odtwarzania układów tanecznych jako elementów sztuki teatralnej;

  • rozwijanie uzdolnień twórczych i zainteresowań teatrem;

  • zachęcanie do udziału w zabawach teatralnych inspirowanych czytanym lub opowiadanym tekstem, scenkami z życia lub wymyślonymi przez dzieci;

  • Założenie kącika teatralnego.

 

IV. SPOSOBY REALIZACJI

Innowacja pedagogiczna „Przedszkolaki na scenie” ma na celu wspieranie dzieci w odkrywaniu i rozwijaniu ich talentów artystycznych. Poprzez regularne zajęcia teatralne, dzieci będą miały okazję doświadczyć magii teatru, poznać podstawowe pojęcia związane z teatrem, takie jak reżyseria, scenografia, kostiumy, oraz uczestniczyć w tworzeniu i prezentowaniu przedstawień.

Innowacja pedagogiczna „Przedszkolaki na scenie” pozwala być dziecku aktorem, scenarzystą, choreografem, dekoratorem a nawet reżyserem.

Metody realizacji programu:

Metody:

  • Słowna (ćwiczenia fonacyjne, oddechowe, rozmowa, słuchanie utworów literackich);

  • Pokazowa (drama);

  • Oglądowa (oglądanie inscenizacji teatralnych);

  • Praktycznego działania (gry i zabawy teatralne; pantomima, zabawy z cieniami, pacynkami, zabawy rytmiczne, małe formy teatralne).

Formy pracy:

  • Grupowa

  • Zespołowa

  • Indywidualna

TREŚCI INNOWACYJNE:

  • Oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu i w teatrze;

  • Poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf)

  • Przestrzeganie zasad właściwego zachowania się podczas przedstawienia teatralnego;

  • Dzielenie się swoimi odczuciami na temat obejrzanego przedstawienia;

  • Wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;

  • Przygotowywanie przedstawienia wybranej baśni, poprzez przydzielanie ról, przygotowywanie scenografii i akcesoriów – 1 raz w roku;

  • Przygotowywanie przedstawień i występów zgodnie z kalendarzem imprez przedszkolnych;

  • Umiejętne posługiwanie się rekwizytami;

  • Swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci;

  • Rozwijanie umiejętności płynnego mówienia;

  • Ćwiczenia usprawniające narządy mowy;

  • Wykonywanie ćwiczeń wzmacniających pamięć wzrokową, słuchową, ruchową;

  • Zwracanie uwagi na nierozerwalną więź emocji z pamięcią;

  • Kontakt z literaturą;

  • Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;

  • Muzyka i ruch w przedstawieniu;
  • Tworzenie przedstawień teatralnych o szerszym zasięgu (przeglądy teatrzyków oraz udział w konkursach muzycznych, plastycznych i recytatorskich).

V. SPODZIEWANE EFEKTY

Dziecko:

  • zdobycie podstawowych wiadomości dotyczących teatru;

  • wygłaszanie ról z pamięci z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, znaków przystankowych, modulacji i siły głosu, a także z wykorzystaniem sposobów poruszania się po scenie;

  • kontrolowanie własnej wymowy i posługiwanie się poprawną polszczyzną;

  • twórcze uczestnictwo w życiu przedszkolnym i społecznym;

  • zaspokojenie potrzeby uznania i poczucia własnej wartości;

  • wyrażanie w sposób werbalny i niewerbalny różnorodnych emocji;

  • rozwijanie uzdolnień dzieci.

Nauczyciel:

  • rozwijanie własnych zainteresowań, zdobywanie nowych doświadczeń;

  • poszerzanie warsztatu pracy.

Przedszkole:

  • promowanie placówki w środowisku lokalnym poprzez udział w konkursach, przeglądach i uroczystościach;

  • zbudowanie pozytywnego wizerunku przedszkola wśród rodziców i dzieci;

  • zintegrowanie grupy;

  • podniesienie atrakcyjności oferty edukacyjnej przedszkola;

  • stosowanie metod aktywizujących w toku realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;

  • rozbudzenie i rozwój talentów artystycznych podopiecznych;

  • kreatywność nauczyciela.

 

VI. EWALUACJA

Realizowany program zakłada systematyczną jego ewaluację, która służyć będzie badaniu nabytych przez dzieci umiejętności. Prowadzona ewaluacja pozwoli na refleksję nad własną pracą nauczycieli.

Sposoby ewaluacji:

  • obserwacja dzieci podczas zajęć;

  • analiza aktywności dzieci podczas zajęć;

  • rozmowy indywidualne z dziećmi i rodzicami;

  • analiza nagrań występów dzieci podczas uroczystości przedszkolnych, ocena postępów.

Ewaluacji podlegać będą:

  • stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji,
  • skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów i kształtowaniu ich umiejętności oraz postaw,
  • stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników.

Analiza powyższych elementów pozwoli stwierdzić w jakim stopniu realizowany program spełnił nasze oczekiwania, czy zamierzone w programie cele zostały osiągnięte, czy proponowany materiał pracy z dzieckiem jest skuteczny i czy przynosi pożądane rezultaty.

Z wynikiem ewaluacji zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna na Radzie Podsumowującej rok szkolny 2024/2025.

VII. BIBLIOGRAFIA

  • „Wyprawa do krainy wyobraźni, czyli edukacja teatralna dzieci w wieku przedszkolnym” M. Christ Czasopismo „Monitor przedszkola”;

  • „Zabawa w teatr” – Z. Wójcik, cz. 1, Wydawnictwo DIDASKO, Warszawa 2002;

  • „Zabawa w teatr” – Z. Wójcik, cz.2, Wydawnictwo DIDASKO, Warszawa 2002;

  • „Dziecięce teatrzyki” – K. Komińska – Bayer, A. Wacławski, Wyd. AKORD, Poznań 2005;

  • Program wychowania przedszkolnego „Moje przedszkole” MAC Edukacja S.A., Kielce 2003.