Innowacja pedagogiczna
„Przedszkolaki na scenie”
WSTĘP
Edukacja teatralna odgrywa kluczową rolę w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Teatr, jako forma sztuki, umożliwia dzieciom wyrażanie siebie, rozwijanie wyobraźni oraz kształtowanie umiejętności społecznych i emocjonalnych. Poprzez zabawy teatralne, dzieci uczą się współpracy, komunikacji oraz empatii, co jest niezwykle ważne w ich wczesnym etapie rozwoju.
Edukacja teatralna w przedszkolu może być realizowana poprzez różnorodne formy aktywności, takie jak zabawy w teatr, dramę, pantomimę czy inscenizacje bajek. Ważne jest, aby nauczyciele tworzyli przyjazne i inspirujące środowisko, które zachęca dzieci do twórczej ekspresji i odkrywania swoich talentów.
Dzieci w wieku przedszkolnym mają naturalną skłonność do naśladowania i odgrywania ról, co można zaobserwować w ich codziennych zabawach. Edukacja teatralna wykorzystuje tę skłonność, umożliwiając dzieciom eksplorację różnych postaci i sytuacji, co sprzyja ich wszechstronnemu rozwojowi.
Innowacja pedagogiczna „Przedszkolaki na scenie” jest sposobem na zainteresowanie dzieci różnorodnymi formami teatralnymi. Program ten wzbogaca ofertę edukacyjną przedszkola, pobudza aktywność twórczą dzieci i rozwija ich potencjał.
I. OPIS, ZAKRES I MIEJSCE INNOWACJI
Imię i nazwisko autora innowacji: mgr Kamila Kondracka
Adresaci: Rok szkolny 2024/2025: grupa 6 latków
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Warunki realizacji:
Innowacja skierowana jest do dzieci 6 – letnich uczęszczających do Przedszkola w Puchaczowie do grupy „Sówek”. Zgodnie ze swoimi założeniami najważniejszym jej zadaniem będzie rozwijanie uzdolnień wychowanków poprzez różnorodne formy aktywności artystycznej. Program realizuje również zadania edukacyjne i wychowawcze zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
W ramach zajęć oprócz zapoznania dzieci z różnymi formami sztuki teatralnej przedszkolaki przygotowywane będą do przedstawień, przeglądów i konkursów recytatorskich.
Zajęcia odbywać się będą 1 raz w tygodniu lub w miarę potrzeb podczas przygotowywania widowisk teatralnych i występów przed publicznością.
Program ma charakter otwarty – jego treści mogą być rozszerzane w zależności od możliwości dzieci.
Innowacja nie wymaga dodatkowego nakładu finansowego.
Zakres innowacji: Działaniem innowacyjnym zostaną objęte wszystkie dzieci z grupy „Sówek”
Czas trwania: październik 2024 – czerwiec 2025
Podstawa prawna:
-
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – art. 22 ust. 2 pkt 6 oraz 33 ust. 1 pkt 4;
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506, z póź. zm. Dz. U. z 2011r. , Nr 176 poz. 1051).
II. UZASADNIENIE POTRZEBY WPROWADZENIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Wiedza i doświadczenie w przygotowywaniu dziecięcych przedstawień, teatrzyków i różnego rodzaju występów utwierdziły mnie w przekonaniu, iż teatr w przedszkolu to doskonała forma pracy, bowiem ma wiele korzyści dla dzieci, a są to m.in.:
-
rozwój emocjonalny i społeczny: dzieci uczą się rozpoznawania i wyrażania emocji, co pomaga im lepiej rozumieć siebie i innych. Praca w grupie rozwija umiejętności współpracy i komunikacji.
-
kreatywność i wyobraźnia: teatr stymuluje wyobraźnię dzieci, pozwalając im tworzyć i eksplorować różne światy i postacie. To rozwija ich kreatywność i zdolność do myślenia abstrakcyjnego.
-
pewność siebie: występy przed publicznością pomagają dzieciom budować pewność siebie i przełamywać nieśmiałość. Każde udane przedstawienie wzmacnia ich poczucie własnej wartości.
-
rozwój językowy: udział w przedstawieniach teatralnych wzbogaca słownictwo dzieci, poprawia ich dykcję i umiejętności komunikacyjne. Dzieci uczą się również słuchać i interpretować teksty.
-
umiejętności poznawcze: przygotowanie do przedstawienia wymaga zapamiętywania tekstów, sekwencji ruchów i dialogów, co rozwija pamięć i koncentrację.
-
wrażliwość estetyczna: Kontakt z różnymi formami sztuki teatralnej kształtuje wrażliwość estetyczną dzieci, ucząc je doceniać piękno i różnorodność kulturową.
Mając na uwadze to, jak wiele walorów posiadają zabawy teatralne i fakt, iż sprawiają ogromną radość dzieciom postanowiłam opracować innowację pozwalającą na szerokie wykorzystanie tej dziedziny sztuki w przedszkolu.
Wierzę, że edukacja teatralna przyniesie dzieciom wiele satysfakcji i niezapomnianych przeżyć, a także przyczyni się do ich wszechstronnego rozwoju.
III. CELE INNOWACJI
Cel główny:
-
zapoznanie dziecka ze sztuką teatralną, poznawanie środków wyrazu artystycznego, stosowanych w teatrze. Wprowadzenie gry aktorskiej w przedszkolnych inscenizacjach i widowiskach teatralnych.
Cele szczegółowe:
-
kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie;
-
zapoznanie dzieci z różnymi formami teatralnymi;
-
wzbogacenie wiedzy i słownictwa z zakresu edukacji teatralnej;
-
rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki i ruchu;
-
kształtowanie umiejętności posługiwania się rekwizytami;
-
oswajanie ze sceną;
-
tworzenie sytuacji doskonalących pamięć;
-
rozwijanie umiejętności operowania głosem pod względem intonacyjnym;
-
kształtowanie umiejętności tworzenia i odtwarzania układów tanecznych jako elementów sztuki teatralnej;
-
rozwijanie uzdolnień twórczych i zainteresowań teatrem;
-
zachęcanie do udziału w zabawach teatralnych inspirowanych czytanym lub opowiadanym tekstem, scenkami z życia lub wymyślonymi przez dzieci;
-
Założenie kącika teatralnego.
IV. SPOSOBY REALIZACJI
Innowacja pedagogiczna „Przedszkolaki na scenie” ma na celu wspieranie dzieci w odkrywaniu i rozwijaniu ich talentów artystycznych. Poprzez regularne zajęcia teatralne, dzieci będą miały okazję doświadczyć magii teatru, poznać podstawowe pojęcia związane z teatrem, takie jak reżyseria, scenografia, kostiumy, oraz uczestniczyć w tworzeniu i prezentowaniu przedstawień.
Innowacja pedagogiczna „Przedszkolaki na scenie” pozwala być dziecku aktorem, scenarzystą, choreografem, dekoratorem a nawet reżyserem.
Metody realizacji programu:
Metody:
-
Słowna (ćwiczenia fonacyjne, oddechowe, rozmowa, słuchanie utworów literackich);
-
Pokazowa (drama);
-
Oglądowa (oglądanie inscenizacji teatralnych);
-
Praktycznego działania (gry i zabawy teatralne; pantomima, zabawy z cieniami, pacynkami, zabawy rytmiczne, małe formy teatralne).
Formy pracy:
-
Grupowa
-
Zespołowa
-
Indywidualna
TREŚCI INNOWACYJNE:
-
Oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu i w teatrze;
-
Poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf)
-
Przestrzeganie zasad właściwego zachowania się podczas przedstawienia teatralnego;
-
Dzielenie się swoimi odczuciami na temat obejrzanego przedstawienia;
-
Wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
-
Przygotowywanie przedstawienia wybranej baśni, poprzez przydzielanie ról, przygotowywanie scenografii i akcesoriów – 1 raz w roku;
-
Przygotowywanie przedstawień i występów zgodnie z kalendarzem imprez przedszkolnych;
-
Umiejętne posługiwanie się rekwizytami;
-
Swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci;
-
Rozwijanie umiejętności płynnego mówienia;
-
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy;
-
Wykonywanie ćwiczeń wzmacniających pamięć wzrokową, słuchową, ruchową;
-
Zwracanie uwagi na nierozerwalną więź emocji z pamięcią;
-
Kontakt z literaturą;
-
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
- Muzyka i ruch w przedstawieniu;
-
Tworzenie przedstawień teatralnych o szerszym zasięgu (przeglądy teatrzyków oraz udział w konkursach muzycznych, plastycznych i recytatorskich).
V. SPODZIEWANE EFEKTY
Dziecko:
-
zdobycie podstawowych wiadomości dotyczących teatru;
-
wygłaszanie ról z pamięci z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, znaków przystankowych, modulacji i siły głosu, a także z wykorzystaniem sposobów poruszania się po scenie;
-
kontrolowanie własnej wymowy i posługiwanie się poprawną polszczyzną;
-
twórcze uczestnictwo w życiu przedszkolnym i społecznym;
-
zaspokojenie potrzeby uznania i poczucia własnej wartości;
-
wyrażanie w sposób werbalny i niewerbalny różnorodnych emocji;
-
rozwijanie uzdolnień dzieci.
Nauczyciel:
-
rozwijanie własnych zainteresowań, zdobywanie nowych doświadczeń;
-
poszerzanie warsztatu pracy.
Przedszkole:
-
promowanie placówki w środowisku lokalnym poprzez udział w konkursach, przeglądach i uroczystościach;
-
zbudowanie pozytywnego wizerunku przedszkola wśród rodziców i dzieci;
-
zintegrowanie grupy;
-
podniesienie atrakcyjności oferty edukacyjnej przedszkola;
-
stosowanie metod aktywizujących w toku realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
-
rozbudzenie i rozwój talentów artystycznych podopiecznych;
-
kreatywność nauczyciela.
VI. EWALUACJA
Realizowany program zakłada systematyczną jego ewaluację, która służyć będzie badaniu nabytych przez dzieci umiejętności. Prowadzona ewaluacja pozwoli na refleksję nad własną pracą nauczycieli.
Sposoby ewaluacji:
-
obserwacja dzieci podczas zajęć;
-
analiza aktywności dzieci podczas zajęć;
-
rozmowy indywidualne z dziećmi i rodzicami;
-
analiza nagrań występów dzieci podczas uroczystości przedszkolnych, ocena postępów.
Ewaluacji podlegać będą:
- stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji,
- skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów i kształtowaniu ich umiejętności oraz postaw,
- stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników.
Analiza powyższych elementów pozwoli stwierdzić w jakim stopniu realizowany program spełnił nasze oczekiwania, czy zamierzone w programie cele zostały osiągnięte, czy proponowany materiał pracy z dzieckiem jest skuteczny i czy przynosi pożądane rezultaty.
Z wynikiem ewaluacji zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna na Radzie Podsumowującej rok szkolny 2024/2025.
VII. BIBLIOGRAFIA
-
„Wyprawa do krainy wyobraźni, czyli edukacja teatralna dzieci w wieku przedszkolnym” M. Christ Czasopismo „Monitor przedszkola”;
-
„Zabawa w teatr” – Z. Wójcik, cz. 1, Wydawnictwo DIDASKO, Warszawa 2002;
-
„Zabawa w teatr” – Z. Wójcik, cz.2, Wydawnictwo DIDASKO, Warszawa 2002;
-
„Dziecięce teatrzyki” – K. Komińska – Bayer, A. Wacławski, Wyd. AKORD, Poznań 2005;
-
Program wychowania przedszkolnego „Moje przedszkole” MAC Edukacja S.A., Kielce 2003.