INNOWACJA PEDAGOGICZA
„W świecie emocji”

 

Czytanie to jest odnajdywanie własnych bogactw
i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów.
J. Iwaszkiewicz

 

WSTĘP

Emocje odgrywają kluczową rolę w życiu każdego człowieka, wpływając na nasze relacje, decyzje oraz ogólne samopoczucie. W szczególności dzieci, które dopiero uczą się rozpoznawać i nazywać swoje uczucia, potrzebują wsparcia w rozwijaniu inteligencji emocjonalnej. Innowacja pedagogiczna “W świecie emocji” ma na celu wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci poprzez wykorzystanie bajek, książek i baśni.

W ramach tej innowacji, dzieci będą miały okazję zanurzyć się w świat literatury, która nie tylko pobudza wyobraźnię, ale również pomaga zrozumieć i przepracować różnorodne emocje. Bajki, opowiadania i baśnie, pełne barwnych postaci i fascynujących przygód, stanowią doskonałe narzędzie do nauki empatii, rozpoznawania emocji oraz radzenia sobie z trudnymi uczuciami.

Poprzez regularne spotkania z literaturą, dzieci będą miały możliwość rozwijania umiejętności społecznych, takich jak współpraca, komunikacja i rozwiązywanie konfliktów. Program innowacji przewiduje również aktywności praktyczne, które pomogą dzieciom w praktycznym zastosowaniu zdobytej wiedzy o emocjach w codziennym życiu.

 

I. OPIS, ZAKRES I MIEJSCE INNOWACJI

Autorka: mgr Eliza Legieć

Realizatorzy: Grupa „Sówki”

 

Warunki realizacji:

Zajęcia tematyczne:

  • Czytanie i analiza literatury dziecięcej poruszającej tematykę emocji.
  • Zabawy dramowe i odgrywanie ról symulujące różne sytuacje emocjonalne.
  • Ćwiczenia plastyczne i muzyczne ekspresji emocjonalnej.
  • Gry i zabawy dydaktyczne rozwijające umiejętności społeczne.

 

Zakres innowacji: Działaniem innowacyjnym zostaną objęte wszystkie dzieci z grupy „Sówek”

Czas trwania: Październik 2024 – Czerwiec 2025

Propozycje książek:

  • Książki z serii „Franek” wydawnictwa Wilga.
  • Książki z serii „Przygody Fenka” – zawierają wiele opowiadań o przygodach Fenka i jego przyjaciół, które mogą posłużyć jako inspiracja do rozmów o emocjach.
  • Seria książek „Kicia Kocia” i „Franklin” itp.

 

II. Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej

Innowacja pedagogiczna „W świecie emocji” stanowi kompleksowe podejście do rozwoju emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym. Poprzez różnorodne metody i działania, program ten ma na celu wyposażyć dzieci w niezbędne narzędzia do radzenia sobie z wyzwaniami emocjonalnymi, które towarzyszą im w życiu codziennym.

Wprowadzanie innowacji pedagogicznej pt. „W świecie emocji”, to inwestycja w przyszłość dzieci. Dzięki niej możemy stworzyć środowisko, w którym dzieci będą mogły rozwijać się w sposób harmonijny i wszechstronny.

 

III. Cele innowacji

Cel główny:

Rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym poprzez:

  • Zwiększenie świadomości własnych emocji i umiejętności ich nazywania.
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji u innych osób.
  • Rozwijanie empatii i zdolności do budowania pozytywnych relacji społecznych.
  • Wspomaganie rozwoju umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami.

 

IV. Sposoby realizacji

Innowacja pedagogiczna „W świecie emocji” to wspaniała inicjatywa, która pozwala dzieciom w sposób przystępny i angażujący poznawać swoje emocje oraz emocje innych. Żeby efektywnie zrealizować ten program prowadzone będą zajęcia tematyczne:

  • Czytanie książek i opowiadań: Wybierajmy książki, które poruszają tematykę emocji w prosty i zrozumiały dla dzieci sposób. Po lekturze warto przeprowadzić rozmowy, podczas których dzieci będą mogły wyrazić swoje odczucia i skojarzenia.
  • Zabawy dramowe: Symulowanie różnych sytuacji emocjonalnych pozwala dzieciom lepiej zrozumieć, co czują inni ludzie. Można wykorzystać do tego proste rekwizyty, kostiumy lub mimikę.
  • Ćwiczenia plastyczne: Malowanie, rysowanie czy lepienie mogą być doskonałym sposobem na wyrażenie swoich emocji. Dzieci mogą tworzyć prace przedstawiające różne stany emocjonalne.
  • Muzyka i taniec: Muzyka potrafi wzbudzać różne emocje. Możemy wykorzystać ją do ćwiczeń ruchowych, które pozwolą dzieciom wyrazić swoje uczucia poprzez ciało.
  • Gry i zabawy dydaktyczne: Gry planszowe, karty czy zabawy ruchowe z elementami emocjonalnymi mogą być świetną formą nauki i zabawy jednocześnie.

 

V. Spodziewane efekty

Innowacja pedagogiczna „W świecie emocji” ma na celu wszechstronny rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym. Dzięki różnorodnym aktywnościom, które są częścią tego programu, można oczekiwać następujących efektów:

Rozwój emocjonalny

  • Zwiększenie świadomości własnych emocji: Dzieci będą lepiej rozpoznawać i nazywać to, co czują.
  • Rozwój empatii: Będą bardziej wrażliwe na uczucia innych osób i potrafią je zrozumieć.
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami: Nauczą się zdrowych sposobów wyrażania swoich uczuć oraz radzenia sobie z trudnymi emocjami, takimi jak złość czy smutek.
  • Wzrost poczucia własnej wartości: Dzięki pozytywnemu wzmocnieniu i akceptacji, dzieci będą czuć się bardziej pewne siebie.

Rozwój społeczny

  • Poprawa umiejętności komunikacyjnych: Dzieci będą lepiej wyrażać swoje myśli i uczucia, co ułatwi im budowanie relacji z rówieśnikami.
  • Rozwój umiejętności współpracy: Będą chętniej współpracować z innymi, dzielić się zabawkami i pomagać sobie nawzajem.
  • Zwiększenie poczucia przynależności do grupy: Będą czuć się bardziej akceptowane i doceniane przez rówieśników i nauczycieli.

Rozwój poznawczy

  • Rozszerzenie słownictwa: Dzieci poznają nowe słowa związane z emocjami, co pozwoli im lepiej wyrażać swoje myśli i uczucia.
  • Rozwój wyobraźni: Zabawy dramowe i ćwiczenia plastyczne pobudzą wyobraźnię dzieci i pozwolą im na kreatywne wyrażanie siebie.
  • Rozwój umiejętności rozwiązywania problemów: Dzieci będą uczyły się różnych strategii radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

Długofalowe korzyści

  • Lepsze funkcjonowanie w grupie rówieśniczej: Dzieci będą bardziej akceptowane przez rówieśników i łatwiej będą nawiązywać przyjaźnie.
  • Zdrowsze relacje z dorosłymi: Będą miały lepsze relacje z rodzicami, nauczycielami i innymi ważnymi osobami w swoim życiu.
  • Lepsze przygotowanie do szkoły: Dzieci, które rozwinęły umiejętności społeczne i emocjonalne, będą lepiej radziły sobie w środowisku szkolnym.
  • Zdrowszy rozwój psychiczny: Rozwój emocjonalny w dzieciństwie ma kluczowe znaczenie dla zdrowia psychicznego w dorosłym życiu.

Podsumowując, innowacja pedagogiczna „W świecie emocji” to inwestycja w przyszłość dzieci. Dzięki niej dzieci będą lepiej przygotowane do życia w społeczeństwie i będą miały większe szanse na osiągnięcie szczęścia i spełnienia.

 

VI. Ewaluacja

Ewaluacja jest kluczowym etapem każdej innowacji pedagogicznej. Pozwala ona ocenić skuteczność podejmowanych działań, zidentyfikować mocne strony oraz obszary wymagające poprawy.

Sposoby ewaluacji

  • Obserwacja bezpośrednia:
    • Systematyczne obserwowanie zachowań dzieci podczas zajęć, zarówno indywidualnych, jak i grupowych.
    • Zwracanie uwagi na to, jak dzieci wyrażają swoje emocje, jak reagują na emocje innych, czy potrafią nawiązywać pozytywne relacje.
  • Analiza prac dzieci:
    • Przeglądanie rysunków, kolaży, wypowiedzi, które powstały podczas zajęć.
    • Szukanie w nich śladów rozwoju emocjonalnego, zmian w sposobie wyrażania siebie.
  • Wywiady z dziećmi:
    • Prowadzenie rozmów z dziećmi na temat ich odczuć związanych z zajęciami.
    • Zadawanie pytań o to, czego się nauczyły, co im się podobało, a co mniej.

 

VII. Bibliografia

„Już się nie boję. Bajki terapeutyczne dla przedszkolaków” Julia Śniarowska

„Bajki terapeutyczne … na dobry dzień i jeszcze lepsze jutro” Barbara Stańczuk

„Bajki terapeutyczne dla dzieci”. Maria Molicka

„Z ludźmi i przyrodą. Wybór literatury dla dzieci przedszkolnych z komentarzem metodycznym.” Helena Kruk.

„Żeby bajka nie straszyła, a zabawa nie nudziła”, Wychowanie w Przedszkolu, nr 8, wrzesień 2014, s. 24-27.

„Inteligencja emocjonalna.” Goleman, D.

„Rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci w wieku przedszkolnym. Edukacja w przedszkolu”, 1(2), 35-42. Chmiel, N.

Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2023). Podstawa programowa wychowania przedszkolnego.