INNOWACJA PEDAGOGICZA
„W świecie emocji”
Czytanie to jest odnajdywanie własnych bogactw
i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów.
J. Iwaszkiewicz
WSTĘP
Emocje odgrywają kluczową rolę w życiu każdego człowieka, wpływając na nasze relacje, decyzje oraz ogólne samopoczucie. W szczególności dzieci, które dopiero uczą się rozpoznawać i nazywać swoje uczucia, potrzebują wsparcia w rozwijaniu inteligencji emocjonalnej. Innowacja pedagogiczna “W świecie emocji” ma na celu wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci poprzez wykorzystanie bajek, książek i baśni.
W ramach tej innowacji, dzieci będą miały okazję zanurzyć się w świat literatury, która nie tylko pobudza wyobraźnię, ale również pomaga zrozumieć i przepracować różnorodne emocje. Bajki, opowiadania i baśnie, pełne barwnych postaci i fascynujących przygód, stanowią doskonałe narzędzie do nauki empatii, rozpoznawania emocji oraz radzenia sobie z trudnymi uczuciami.
Poprzez regularne spotkania z literaturą, dzieci będą miały możliwość rozwijania umiejętności społecznych, takich jak współpraca, komunikacja i rozwiązywanie konfliktów. Program innowacji przewiduje również aktywności praktyczne, które pomogą dzieciom w praktycznym zastosowaniu zdobytej wiedzy o emocjach w codziennym życiu.
I. OPIS, ZAKRES I MIEJSCE INNOWACJI
Autorka: mgr Eliza Legieć
Realizatorzy: Grupa „Sówki”
Warunki realizacji:
Zajęcia tematyczne:
- Czytanie i analiza literatury dziecięcej poruszającej tematykę emocji.
- Zabawy dramowe i odgrywanie ról symulujące różne sytuacje emocjonalne.
- Ćwiczenia plastyczne i muzyczne ekspresji emocjonalnej.
- Gry i zabawy dydaktyczne rozwijające umiejętności społeczne.
Zakres innowacji: Działaniem innowacyjnym zostaną objęte wszystkie dzieci z grupy „Sówek”
Czas trwania: Październik 2024 – Czerwiec 2025
Propozycje książek:
- Książki z serii „Franek” wydawnictwa Wilga.
- Książki z serii „Przygody Fenka” – zawierają wiele opowiadań o przygodach Fenka i jego przyjaciół, które mogą posłużyć jako inspiracja do rozmów o emocjach.
- Seria książek „Kicia Kocia” i „Franklin” itp.
II. Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej
Innowacja pedagogiczna „W świecie emocji” stanowi kompleksowe podejście do rozwoju emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym. Poprzez różnorodne metody i działania, program ten ma na celu wyposażyć dzieci w niezbędne narzędzia do radzenia sobie z wyzwaniami emocjonalnymi, które towarzyszą im w życiu codziennym.
Wprowadzanie innowacji pedagogicznej pt. „W świecie emocji”, to inwestycja w przyszłość dzieci. Dzięki niej możemy stworzyć środowisko, w którym dzieci będą mogły rozwijać się w sposób harmonijny i wszechstronny.
III. Cele innowacji
Cel główny:
Rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym poprzez:
- Zwiększenie świadomości własnych emocji i umiejętności ich nazywania.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji u innych osób.
- Rozwijanie empatii i zdolności do budowania pozytywnych relacji społecznych.
- Wspomaganie rozwoju umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami.
IV. Sposoby realizacji
Innowacja pedagogiczna „W świecie emocji” to wspaniała inicjatywa, która pozwala dzieciom w sposób przystępny i angażujący poznawać swoje emocje oraz emocje innych. Żeby efektywnie zrealizować ten program prowadzone będą zajęcia tematyczne:
- Czytanie książek i opowiadań: Wybierajmy książki, które poruszają tematykę emocji w prosty i zrozumiały dla dzieci sposób. Po lekturze warto przeprowadzić rozmowy, podczas których dzieci będą mogły wyrazić swoje odczucia i skojarzenia.
- Zabawy dramowe: Symulowanie różnych sytuacji emocjonalnych pozwala dzieciom lepiej zrozumieć, co czują inni ludzie. Można wykorzystać do tego proste rekwizyty, kostiumy lub mimikę.
- Ćwiczenia plastyczne: Malowanie, rysowanie czy lepienie mogą być doskonałym sposobem na wyrażenie swoich emocji. Dzieci mogą tworzyć prace przedstawiające różne stany emocjonalne.
- Muzyka i taniec: Muzyka potrafi wzbudzać różne emocje. Możemy wykorzystać ją do ćwiczeń ruchowych, które pozwolą dzieciom wyrazić swoje uczucia poprzez ciało.
- Gry i zabawy dydaktyczne: Gry planszowe, karty czy zabawy ruchowe z elementami emocjonalnymi mogą być świetną formą nauki i zabawy jednocześnie.
V. Spodziewane efekty
Innowacja pedagogiczna „W świecie emocji” ma na celu wszechstronny rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym. Dzięki różnorodnym aktywnościom, które są częścią tego programu, można oczekiwać następujących efektów:
Rozwój emocjonalny
- Zwiększenie świadomości własnych emocji: Dzieci będą lepiej rozpoznawać i nazywać to, co czują.
- Rozwój empatii: Będą bardziej wrażliwe na uczucia innych osób i potrafią je zrozumieć.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami: Nauczą się zdrowych sposobów wyrażania swoich uczuć oraz radzenia sobie z trudnymi emocjami, takimi jak złość czy smutek.
- Wzrost poczucia własnej wartości: Dzięki pozytywnemu wzmocnieniu i akceptacji, dzieci będą czuć się bardziej pewne siebie.
Rozwój społeczny
- Poprawa umiejętności komunikacyjnych: Dzieci będą lepiej wyrażać swoje myśli i uczucia, co ułatwi im budowanie relacji z rówieśnikami.
- Rozwój umiejętności współpracy: Będą chętniej współpracować z innymi, dzielić się zabawkami i pomagać sobie nawzajem.
- Zwiększenie poczucia przynależności do grupy: Będą czuć się bardziej akceptowane i doceniane przez rówieśników i nauczycieli.
Rozwój poznawczy
- Rozszerzenie słownictwa: Dzieci poznają nowe słowa związane z emocjami, co pozwoli im lepiej wyrażać swoje myśli i uczucia.
- Rozwój wyobraźni: Zabawy dramowe i ćwiczenia plastyczne pobudzą wyobraźnię dzieci i pozwolą im na kreatywne wyrażanie siebie.
- Rozwój umiejętności rozwiązywania problemów: Dzieci będą uczyły się różnych strategii radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
Długofalowe korzyści
- Lepsze funkcjonowanie w grupie rówieśniczej: Dzieci będą bardziej akceptowane przez rówieśników i łatwiej będą nawiązywać przyjaźnie.
- Zdrowsze relacje z dorosłymi: Będą miały lepsze relacje z rodzicami, nauczycielami i innymi ważnymi osobami w swoim życiu.
- Lepsze przygotowanie do szkoły: Dzieci, które rozwinęły umiejętności społeczne i emocjonalne, będą lepiej radziły sobie w środowisku szkolnym.
- Zdrowszy rozwój psychiczny: Rozwój emocjonalny w dzieciństwie ma kluczowe znaczenie dla zdrowia psychicznego w dorosłym życiu.
Podsumowując, innowacja pedagogiczna „W świecie emocji” to inwestycja w przyszłość dzieci. Dzięki niej dzieci będą lepiej przygotowane do życia w społeczeństwie i będą miały większe szanse na osiągnięcie szczęścia i spełnienia.
VI. Ewaluacja
Ewaluacja jest kluczowym etapem każdej innowacji pedagogicznej. Pozwala ona ocenić skuteczność podejmowanych działań, zidentyfikować mocne strony oraz obszary wymagające poprawy.
Sposoby ewaluacji
- Obserwacja bezpośrednia:
- Systematyczne obserwowanie zachowań dzieci podczas zajęć, zarówno indywidualnych, jak i grupowych.
- Zwracanie uwagi na to, jak dzieci wyrażają swoje emocje, jak reagują na emocje innych, czy potrafią nawiązywać pozytywne relacje.
- Analiza prac dzieci:
- Przeglądanie rysunków, kolaży, wypowiedzi, które powstały podczas zajęć.
- Szukanie w nich śladów rozwoju emocjonalnego, zmian w sposobie wyrażania siebie.
- Wywiady z dziećmi:
- Prowadzenie rozmów z dziećmi na temat ich odczuć związanych z zajęciami.
- Zadawanie pytań o to, czego się nauczyły, co im się podobało, a co mniej.
VII. Bibliografia
„Już się nie boję. Bajki terapeutyczne dla przedszkolaków” Julia Śniarowska
„Bajki terapeutyczne … na dobry dzień i jeszcze lepsze jutro” Barbara Stańczuk
„Bajki terapeutyczne dla dzieci”. Maria Molicka
„Z ludźmi i przyrodą. Wybór literatury dla dzieci przedszkolnych z komentarzem metodycznym.” Helena Kruk.
„Żeby bajka nie straszyła, a zabawa nie nudziła”, Wychowanie w Przedszkolu, nr 8, wrzesień 2014, s. 24-27.
„Inteligencja emocjonalna.” Goleman, D.
„Rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci w wieku przedszkolnym. Edukacja w przedszkolu”, 1(2), 35-42. Chmiel, N.
Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2023). Podstawa programowa wychowania przedszkolnego.