„Pszczółki” 4-latki
Propozycje tematów kompleksowych na PAŹDZIERNIK 2024
- JESIEŃ W SADZIE, W OGRODZIE
- ZWIERZĘTA JESIENIĄ
- MOJA RODZINA I MÓJ DOM
- DOMOWI ULUBIEŃCY
Cele:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
- rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku;
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
- pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają).
- podawanie informacji, jak ma na imię mama, jak ma na imię tata;
- nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek;
- pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
- dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś);ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
PIOSENKA:
,,Dla naszej pani”
Nasza pani jest wesoła
i od rana uśmiech ma
Lubię słuchać, gdy w przedszkolu
Na pianinie pięknie gra
ref. Dzisiaj dzień, dzisiaj dzień
dzisiaj dzień nauczyciela
Miły dzień, ładny dzień
jak sobota , czy niedziela /x2
-
W fajne gry się z nami bawi
Tu piosenek uczy nas
i przez łobuziaków grupę
jest zajęta cały czas
ref. Dzisiaj dzień, dzisiaj dzień
dzisiaj dzień nauczyciela
Miły dzień, ładny dzień
jak sobota , czy niedziela /x2
WIERSZ:
„O zielonym jeżu”- Jan Brzechwa
Pod kasztanem w gęstej trawie,
usnął jeżyk po zabawie.
Właśnie zbudził się i ziewał,
Gdy coś nagle spadło z drzewa,
Za nim drugie, trzecie też…
Miało kolce tak jak jeż.
Spojrzał jeżyk w bok uskoczył,
Przerażony przetarł oczy.
-Patrzę, patrzę i nie wierzę:
czy to jeże, czy nie jeże?
Nie wiedziałem dotąd sam,
Że zielonych braci mam.
Lecz ja w norce mam mieszkanie, a gdzie one? Na kasztanie!