„Pszczółki” 4-latki

 

Propozycje tematów kompleksowych na PAŹDZIERNIK 2024

  1.  JESIEŃ W SADZIE, W OGRODZIE
  2. ZWIERZĘTA JESIENIĄ
  3. MOJA RODZINA I MÓJ DOM
  4. DOMOWI ULUBIEŃCY 

Cele:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
  • rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku;
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
  • pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają).
  • podawanie informacji, jak ma na imię mama, jak ma na imię tata;
  • nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek;
  • pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
  • dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś);ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);

 

PIOSENKA:

 

,,Dla naszej pani”


  1. Nasza pani jest wesoła
    i od rana uśmiech ma
    Lubię słuchać, gdy w przedszkolu
    Na pianinie pięknie gra

ref. Dzisiaj dzień, dzisiaj dzień
dzisiaj dzień nauczyciela
Miły dzień, ładny dzień
jak sobota , czy niedziela /x2

  1. W fajne gry się z nami bawi
    Tu piosenek uczy nas
    i przez łobuziaków grupę
    jest zajęta cały czas

 

ref. Dzisiaj dzień, dzisiaj dzień
dzisiaj dzień nauczyciela
Miły dzień, ładny dzień
jak sobota , czy niedziela /x2

 

 

WIERSZ:

 

„O zielonym jeżu”- Jan Brzechwa

Pod kasztanem w gęstej trawie,
usnął jeżyk po zabawie.
Właśnie zbudził się i ziewał,
Gdy coś nagle spadło z drzewa,
Za nim drugie, trzecie też…
Miało kolce tak jak jeż.
Spojrzał jeżyk w bok uskoczył,
Przerażony przetarł oczy.
-Patrzę, patrzę i nie wierzę:
czy to jeże, czy nie jeże?
Nie wiedziałem dotąd sam,
Że zielonych braci mam.
Lecz ja w norce mam mieszkanie, a gdzie one? Na kasztanie!