ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE 

 
Propozycje tematów kompleksowych na miesiąc: LUTY

1. TAJEMNICE KOSMOSU

2. W DZIECIĘCYM LABORATORIUM

3. BAŚNIE, BAJKI, BAJECZKI

4. WSPANIAŁE ZABAWY NA ŚNIEGU

 

Cele:

  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);

  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;

  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy
    i porządkowanie go po zakończonej pracy.

  • dbanie o narządy zmysłów poprzez: dobre oświetlenie miejsc zabaw, pracy, unikanie hałasu, tego, by samemu też nie być jego źródłem, wietrzenie pomieszczeń;

  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;

  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad;

  • poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika oraz ważniejszych pomników polskiej historii, np. Zamku Królewskiego w Warszawie;

  • poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa: poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Marsa, słuchanie ciekawostek na ich temat;

  • poznanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata;

  • dzielenie się wiadomościami na temat kosmosu: lotów kosmicznych, planet, gwiazdozbiorów.

  • posługiwanie się poprawną mową;

  • prawidłowe stosowanie przyimków;

  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;

  • opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci, uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;

  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;

  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;

  • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej;

  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.

  • słowne określanie struktury kartki i samodzielne próby eksperymentowania z kartką;

  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;

  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;

  • rozpoznawanie liter pisanych;

  • porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;

  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;

  • porównywanie słyszanych dźwięków: wysoki – niski, długi – krótki, cichy– głośny.

 

Wiersz do nauki:

„Zimowe zabawy”

Jak co roku zimą, gdy śnieg biały pada,
cieszy się dzieciaków wesoła gromada.
Będą lepić śnieżne kulki,
na saneczkach zjeżdżać z górki.
Będą śmiać się i weselić,
gdy wokoło wszystko w bieli.
Na podwórku ulepią bałwana,
kiedy słońce zaświeci z rana.
Nosek marchewkowy, oczka – dwa węgliki,
w ręku miotła, a na głowie garnek trochę wielki.
Lepienie bałwanka, sanki, łyżwy, narty –
to wesoła zabawa, która nas raduje.
Lecz w tym roku zima dzieci oszukuje.
Zapomniała o śniegu, o mrozie zapomniała.
Czyżby zima w tym roku trochę zaspała?

 

Piosenka do nauki:

„Będę mistrzem”

1. Przyszła zima, a wraz z zimą zabawy zimowe.

Lubię zjeżdżać na saneczkach na górce przed domem.

Lubię łyżwy figurowe i zjazdowe narty,

a najbardziej lubię snowboard – to mój sport kochany.

 

Ref.: Trening czyni mistrza, więc trenuję co dzień.

Może będę mistrzem świata w jeździe na snowboardzie? (bis)

 

2. Dużo czasu spędzam zimą tu, w wysokich górach,

gdzie orczyki i ławeczki, prawdziwa gondola.

Ten wagonik mnie zabierze na szerokie stoki,

gdzie trenować można zjazdy, slalomy, wyskoki.

Ref.: Trening czyni mistrza, więc trenuję co dzień.

Może będę mistrzem świata w jeździe na snowboardzie? (4 x)