ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE
1. WIOSNA NA WSI
2. DBAMY O PRZYRODĘ!
3. WIELKANOC!
4. PUK, PUK TO JA SZTUKA!
5. POLSKA – MOJA OJCZYZNA
Cele:
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć;
- wiązanie obuwia.
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
- odpowiednie dobieranie miejsc zabaw przy stoliku, biurku (miejsce dobrze oświetlone, krzesło dopasowane do wzrostu dziecka).
- godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu;
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- wskazywanie zawodów zaangażowanych w powstawanie produktów codziennego użytku;
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
- rozpoznawanie liter pisanych;
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacji;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu.
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.
Wiersz do nauki:
„Mali strażnicy przyrody” – J. Kasperkowiak
Dziś ekologia modne słowo,
przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy.
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
to wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
bo pięknie płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył. Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki, sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam, wynagrodzi,
jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.
Piosenka do nauki:
„Od koszyczka do dyngusa”
Wiosną przychodzi taki czas wesoły,
gdy dzieci nie idą do przedszkola i szkoły.
Za to jajka pięknie zdobią, pisanki malują
i koszyczek ze święconką przygotowują.
Ref.: Jest taki czas, to Wielkanoc.
Wstajemy rano z tatą i mamą.
Stół do śniadania nakrywamy.
Na prezenty od zająca czekamy.
Składamy sobie najlepsze życzenia
i zaraz zabieramy się do pysznego jedzenia.