ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE
1. TAJEMNICE KOSMOSU
2. W DZIECIĘCYM LABORATORIUM
3. BAŚNIE, BAJKI, BAJECZKI
4. WSPANIAŁE ZABAWY NA ŚNIEGU
Cele:
-
nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
-
wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
-
samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy
i porządkowanie go po zakończonej pracy. -
dbanie o narządy zmysłów poprzez: dobre oświetlenie miejsc zabaw, pracy, unikanie hałasu, tego, by samemu też nie być jego źródłem, wietrzenie pomieszczeń;
-
pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
-
prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad;
-
poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika oraz ważniejszych pomników polskiej historii, np. Zamku Królewskiego w Warszawie;
-
poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa: poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Marsa, słuchanie ciekawostek na ich temat;
-
poznanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata;
-
dzielenie się wiadomościami na temat kosmosu: lotów kosmicznych, planet, gwiazdozbiorów.
-
posługiwanie się poprawną mową;
-
prawidłowe stosowanie przyimków;
-
formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
-
opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;
-
inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci, uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
-
dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
-
rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
-
rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej;
-
rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.
-
słowne określanie struktury kartki i samodzielne próby eksperymentowania z kartką;
-
określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
-
rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
-
rozpoznawanie liter pisanych;
-
porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
-
rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
-
porównywanie słyszanych dźwięków: wysoki – niski, długi – krótki, cichy– głośny.
Wiersz do nauki:
„Zimowe zabawy”
Jak co roku zimą, gdy śnieg biały pada,
cieszy się dzieciaków wesoła gromada.
Będą lepić śnieżne kulki,
na saneczkach zjeżdżać z górki.
Będą śmiać się i weselić,
gdy wokoło wszystko w bieli.
Na podwórku ulepią bałwana,
kiedy słońce zaświeci z rana.
Nosek marchewkowy, oczka – dwa węgliki,
w ręku miotła, a na głowie garnek trochę wielki.
Lepienie bałwanka, sanki, łyżwy, narty –
to wesoła zabawa, która nas raduje.
Lecz w tym roku zima dzieci oszukuje.
Zapomniała o śniegu, o mrozie zapomniała.
Czyżby zima w tym roku trochę zaspała?
Piosenka do nauki:
„Będę mistrzem”
1. Przyszła zima, a wraz z zimą zabawy zimowe.
Lubię zjeżdżać na saneczkach na górce przed domem.
Lubię łyżwy figurowe i zjazdowe narty,
a najbardziej lubię snowboard – to mój sport kochany.
Ref.: Trening czyni mistrza, więc trenuję co dzień.
Może będę mistrzem świata w jeździe na snowboardzie? (bis)
2. Dużo czasu spędzam zimą tu, w wysokich górach,
gdzie orczyki i ławeczki, prawdziwa gondola.
Ten wagonik mnie zabierze na szerokie stoki,
gdzie trenować można zjazdy, slalomy, wyskoki.
Ref.: Trening czyni mistrza, więc trenuję co dzień.
Może będę mistrzem świata w jeździe na snowboardzie? (4 x)