ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE 

 
Propozycje tematów kompleksowych na miesiąc: PAŹDZIERNIK
 

1. JESIEŃ W SADZIE,OGRODZIE

2. ZWIERZĘTA JESIENIĄ

3. MOJA RODZINA I MÓJ DOM

4. DOMOWI ULUBIEŃCY

5. A DESZCZ PADA I PADA!

 

Cele:

  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • wiązanie obuwia;
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych
  • wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
  • godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach.
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań – prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
  • wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
  • budowanie szeregów złożonych z wielu elementów;
  • samodzielne wykonywanie przetworów z owoców i warzyw;
  • porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • odtwarzanie rytmu w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
  • rozpoznawanie cyfr: 1,2,3,4,5.

 

Wiersz do nauki:

Martyna Marzec „Moja rodzina. „

Moja rodzina to mama i tata.

Mam jeszcze siostrę

i ukochanego brata.

Razem z nimi bawię się i uczę,

na pewno nigdy się z nimi nie nudzę.

W odwiedziny przyjeżdża czasem

babcia z dziadkiem.

Zajadamy się wtedy drożdżowym plackiem.

Wszyscy się kochamy i wspieramy,

czas zawsze ze sobą mile spędzamy.

 

Piosenka do nauki:

Dzień Edukacji Narodowej
Sł. i muz. A. Szewczyk

I. Kto nas uczy w przedszkolu codziennie?

Kto o porządek w naszej sali dba?

Kto przyrządza w przedszkolu jedzenie?

I kto naprawi co tylko się da?

Kto zawsze pierwszy wszystko dopilnuje?

Niejedną sprawę załatwi w mig.

Każdy kto właśnie w przedszkolu pracuje,

Obchodzi święto swoje dziś!
 
Ref: Bo w Dzień Edukacji Narodowej,
Życzenia składamy najpiękniejsze.
Każdy przedszkolak dzisiaj śpiewa,
Jak wdzięczny jest Wam za dobre serce.