ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE
Propozycje tematów kompleksowych na miesiąc: PAŹDZIERNIK
1. JESIEŃ W SADZIE,OGRODZIE
2. ZWIERZĘTA JESIENIĄ
3. MOJA RODZINA I MÓJ DOM
4. DOMOWI ULUBIEŃCY
5. A DESZCZ PADA I PADA!
Cele:
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- wiązanie obuwia;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych
- wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
- godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach.
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań – prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
- budowanie szeregów złożonych z wielu elementów;
- samodzielne wykonywanie przetworów z owoców i warzyw;
- porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- odtwarzanie rytmu w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
- rozpoznawanie cyfr: 1,2,3,4,5.
Wiersz do nauki:
Martyna Marzec „Moja rodzina. „
Moja rodzina to mama i tata.
Mam jeszcze siostrę
i ukochanego brata.
Razem z nimi bawię się i uczę,
na pewno nigdy się z nimi nie nudzę.
W odwiedziny przyjeżdża czasem
babcia z dziadkiem.
Zajadamy się wtedy drożdżowym plackiem.
Wszyscy się kochamy i wspieramy,
czas zawsze ze sobą mile spędzamy.
Piosenka do nauki:
„Dzień Edukacji Narodowej”
Sł. i muz. A. Szewczyk
Sł. i muz. A. Szewczyk
I. Kto nas uczy w przedszkolu codziennie?
Kto o porządek w naszej sali dba?
Kto przyrządza w przedszkolu jedzenie?
I kto naprawi co tylko się da?
Kto zawsze pierwszy wszystko dopilnuje?
Niejedną sprawę załatwi w mig.
Każdy kto właśnie w przedszkolu pracuje,
Obchodzi święto swoje dziś!
Ref: Bo w Dzień Edukacji Narodowej,
Życzenia składamy najpiękniejsze.
Każdy przedszkolak dzisiaj śpiewa,
Jak wdzięczny jest Wam za dobre serce.
Życzenia składamy najpiękniejsze.
Każdy przedszkolak dzisiaj śpiewa,
Jak wdzięczny jest Wam za dobre serce.