ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE 

 
Propozycje tematów kompleksowych na miesiąc: CZERWIEC

1. CZEGO POTRZEBUJĄ DZIECI DO SZCZĘŚCIA?

2. LATO, LATO, LATO CZEKA

3. WKRÓTCE WAKACJE

4. BEZPIECZNE WAKACJE

 

Cele:

  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;

  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;

  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);

  • określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;

  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);

  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;

  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);

  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

  • obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np.: rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych;

  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;

  • przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;

  • przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;

  • sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia;

  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;

  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;

  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;

  • odpowiednie dobieranie miejsc zabaw przy stoliku, biurku (miejsce dobrze oświetlone, krzesło dopasowane do wzrostu dziecka);

  • sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić;

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;

  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;

  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;

  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;

  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;

  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);

  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;

  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;

  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;

  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;

  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;

  • odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;

  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;

  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;

  • porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;

  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;

 

Wiersz do nauki:

„Żegnamy przedszkole” – przygotowanie montażu słowno – muzycznego. 

 

Piosenka do nauki:

„Obiecaj mi” M. Tomaszewska 

Tak dobrze znamy się od kilku lat
już od kilku lat
ja jestem dla ciebie jak siostra
ty jesteś jak mój brat
Znamy swoje marzenia małe
no i duże też
pragniemy, aby życie miało sens

Tak dobrze znam ciebie
już od kilku lat
już od kilku lat
codziennie z panią nauczycielką
odkrywamy świat
już przedszkole czas opuścić
i do szkoły trzeba iść
Każdy z nas do innej

Obiecaj mi, obiecaj mi
że nie zapomnisz naszych wspólnych chwil
Gdy zabawkami dzieliliśmy się