WSTĘP
Innowacja pedagogiczna została stworzona z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym, aby od najmłodszych lat kształtować u nich nawyki prawidłowej postawy oraz wzbudzać zainteresowanie aktywnością fizyczną, a także kształtować podejście do aktywnego i zdrowego trybu życia.
Powszechnie wiadomo, że na zdrowie dziecka i dorosłych wpływa wiele czynników, między innymi prawidłowe żywienie, aktywność fizyczna oraz higiena osobista. Realizując program innowacji będziemy uwrażliwiały dzieci i rodziców na kształtowanie wszystkich wymienionych czynników, jednak skupimy się głównie na aktywności fizycznej z elementami gimnastyki korekcyjnej.
Brak dostatecznej wiedzy na temat zdrowego stylu życia niesie ze sobą wiele nie pożądanych dla zdrowia konsekwencji. Jak potwierdzają badania naukowe w Polsce, jak i na świecie zwiększa się odsetek zachorowań dorosłych, ale również dzieci na choroby cywilizacyjne, związane przede wszystkim z nieodpowiednim stylem życia, takimi jak otyłość, cukrzyca typu 2, czy zaburzeniami funkcjonowania układu odpornościowego, a także licznymi wadami postawy. Wpływ na to ma niska aktywność fizyczna dzieci (podwożenie samochodem w różne miejsca, brak spacerów i aktywności na świeżym powietrzu, długi czas spędzany przed komputerem, smartfonem, telewizorem itd.).
Innowacja zakłada włączenie rodziców w wyrabianie nawyku przyjmowania prawidłowej postawy podczas wykonywania codziennych czynności, a także kształtowanie nawyków prowadzenia zdrowego trybu życia. W ramach innowacji zostaną przeprowadzone prelekcji, udostępniane ciekawe artykuły, opracowane ulotki zachęcające do wspólnego aktywnego spędzania czasu wolnego.
W celu uatrakcyjnienia innowacji oraz wzbudzeniu motywacji do działania zaplanowane zostało spotkanie z fizjoterapeutą oraz dietetykiem. Wzbogacą one wiedzę dzieci na temat zdrowego stylu życia.
Innowacja „Prawidłowa postawa to ważna sprawa” to dla dzieci przede wszystkim dobra zabawa i ciekawa przygoda, której efektem będą właściwie ukształtowane nawyki podczas przyjmowania prawidłowej postawy ciała oraz podejścia do zdrowego i aktywnego trybu życia.
I. OPIS, ZAKRES I MIEJSCE PROJEKTU
Autorki: mgr Ewelina Romanowska, mgr Eliza Legieć,
Realizatorzy: Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i będzie realizowany w grupach dzieci 5letnich ( gr. „Żabki”) i 6 -letnich (gr.”Sówki”) w Przedszkolu w Puchaczowie.
Warunki realizacji:
Innowacja będzie realizowana w przedszkolu, w sali przystosowanej do ćwiczeń.
Dzieci przed każdymi zajęciami, będą przebierały się w strój gimnastyczny oraz będą zdejmowały obuwie (w sali znajduje się miękka wykładzina dywanowa). Zajęcia będą prowadzone raz w tygodniu, jako poranne ćwiczenia ruchowe z wplecionymi elementami gimnastyki korekcyjnej.
Do zajęć będą wykorzystywane sprzęty zgromadzone w zasobach przedszkola: woreczki, szarfy, skakanki, piłki gumowe, drabinki, materace, ścieżki sensoryczne, ławka, równoważnia gimnastyczna, pochylnia, piłki sensoryczne, szczudła, krążki, pachołki, koce, jeździki, skakanki oraz inne niezbędne przybory i przyrządy gimnastyczne, a także przydatne przedmioty codziennego użytku.
W czasie sprzyjających warunków atmosferycznych do ćwiczeń wykorzystywany będzie także teren przedszkolnego placu zabaw, wyposażony w różnego rodzaju ścieżki sensoryczne, sprzęty i akcesoria to ćwiczeń.
Czas trwania: październik 2024 – maj 2025
.
II. UZASADNIENIE POTRZEBY WPROWADZENIA PROJEKTU
Inspiracją do tworzenia innowacji było uatrakcyjnienie codziennych ćwiczeń ruchowych realizowanych w ramach podstawy programowej o dodatkowe elementy ćwiczeń korekcyjnych z użyciem różnych przyrządów i przyborów. Zauważyłyśmy również, że na przestrzeni lat już u tak małych dzieci można zaobserwować „siedzący tryb życia”, przyjmowanie nieprawidłowej postawy ciała podczas siedzenia przy stole (spożywania posiłków, wykonywania zadań w kartach pracy), a także coraz większe trudności w wykonywaniu ćwiczeń rozciągających. Chcemy również zachęcić dzieci i rodziców do aktywnego spędzania czasu, a także zwracania uwagę na postawę, jaką dzieci przyjmują podczas wykonywania codziennych czynności. Odczuwamy potrzebę zwrócenia uwagi na to, jak wielki wpływ na zdrowie dzieci i dorosłych ma prowadzenie zdrowego trybu życia.
Istotnym czynnikiem uzasadniającym wprowadzenie innowacji jest baza przedszkola – nowy plac zabaw ze ścieżkami sensorycznymi oraz elementami przystosowanymi do ćwiczeń ruchowych, a także osobna sala do zabaw ruchowych, sensorycznych i gimnastycznych.
Wykorzystanie zdobytej wiedzy podczas studiów podyplomowych przez nauczycieli prowadzących innowację.
III. CELE PROJEKTU
Cel główny:
– Kształtowanie poprawnych nawyków postawy własnego ciała oraz zdrowego trybu życia.
Cele ogólne:
– Wprowadzenie dzieci w świat wartości zdrowotnych;
– Kształtowanie dbałości o higienę osobistą oraz prawidłowe nawyki żywieniowe.
– Doskonalenie czynności samoobsługowych podczas samodzielnej zmiany ubrań na strój
do gimnastyki.
– Kształtowanie nawyku przyjmowania prawidłowej postawy ciała.
– Rozwijanie cech motorycznych takich jak :szybkość, zwinność, wytrzymałość, gibkość.
– Kształtowanie poprawnych nawyków ruchowych i przygotowanie do świadomego przybierania pozycji skorygowanej podczas siedzenia w czasie zajęć tzw. dywanowych lub stolikowych.
– Rozwijanie aktywności twórczej i wyobraźni poprzez gry i zabawy.
– Oddziaływanie na poszczególne grupy mięśniowe.
– Stworzenie możliwości utrzymania poprawnej pozycji w trakcie trwania całej zabawy, czy gry ruchowej.
– Poprzez zabawę pomoc dziecku z utożsamieniu się z grupą i współpracy z rówieśnikami.
– Wzmacnianie mięśni posturalnych poprzez ćwiczenia, bez ingerencji świadomości.
– Wytworzenie silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowo- więzadłowej kręgosłupa.
– Zwiększenie pojemności życiowej płuc poprzez ćwiczenia oddechowe.
– Podnoszenie wydolności układów i narządów : ruchu, krążenia, oddychania, przemiany
– Wdrożenie do rekreacji ruchowej uwzględniające elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dzieci.
– Wprowadzenie radosnego nastroju i poprawę samopoczucia poprzez uczestnictwo w grach i zabawach ruchowych, sprzyjających zaangażowaniu emocjonalnemu, co z kolei w konsekwencji pozytywnie wpływa na odprężenie i aktywny wypoczynek.
.
Cele operacyjne:
Dziecko:
– Umie przyjmować prawidłową postawę ciała.
– Potrafi bez ingerencji świadomości utrzymać skorygowaną postawę podczas zabawy, pozycji siedzącej, ruchu itp.
– Zna zabawy i gry ruchowe.
– Potrafi współpracować i utożsamiać się z grupą.
– Uczy twórczego myślenia.
– Rozwija swoją aktywność ruchową.
– Zachowuje bezpieczeństwo podczas zabawy i gry ruchowej.
– Umie wykorzystać przybory podczas zabawy.
– Potrafi wykonywać poprawnie ćwiczenia korekcyjne.
– Zna pozycje wyjściowe i końcowe w grach i zabawach ruchowych.
– Wie jak poruszać się podczas zabawy korekcyjnej.
– Rozwija swoją ogólną i wszechstronną sprawność fizyczną.
– Uczy się uczciwości i zdyscyplinowania.
– Potrafi dokładnie wykonać zadanie korekcyjne.
– Potrafi przyjąć prawidłową postawę ciała podczas codziennych czynności.
– Koryguje przyjętą nieodpowiednią postawę ciała podczas zabawy, czy pracy.
.
IV. SPOSOBY REALIZACJI
Metody:
Metody słowne:
– pogadanka;
– swobodne rozmowy i wypowiedzi dzieci;
– rozmowa kierowana,
– opis;
– słuchanie czytanych opowiadań,
– objaśnienia nauczycielki;
– instrukcje;
Metody aktywizujące:
– stymulacje;
– pedagogika zabawy;
– zabawy twórcze (słowne, ruchowe);
– elementy metody ruchu rozwijającego W. Sherborne;
– opowieść ruchowa;
– metoda gimnastyki cyrku;
– elementy metody Denisona;
– elementy treningu Schultza;
– elementy treningu Jacobsona;
– naśladowcza;
– zabawowa;
– opowieści ruchowej;
– improwizacji.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
.
HARMONOGRAM
Październik – Ćwiczenia prawidłowej postawy ciała, skupienie na obręczy barkowej. Ćwiczenia oddechowe – Ćwiczenia wzmacniające mięśnie oddechowe i uczące przedłużonego wydechu.
Listopad – Ćwiczenia prawidłowej postawy ciała, skupienie na mięśniach nóg. Ćwiczenia oddechowe – Ćwiczenia wzmacniające mięśnie oddechowe i uczące przedłużonego wydechu.
Grudzień – Ćwiczenia prawidłowej postawy ciała, skupienie na mięśniach brzucha.
Styczeń – Ćwiczenia prawidłowej postawy ciała, skupienie na wzmocnieniu mięśni stóp, przeciwdziałaniu płaskostopiu.
Luty – Ćwiczenia prawidłowej postawy ciała, skupienie na rozciąganiu mięśni.
Marzec – Ćwiczenia prawidłowej postawy ciała, skupienie na mięśniach głębokich.
Kwiecień – Ćwiczenia prawidłowej postawy ciała, skupienie na ćwiczeniu równowagi.
Maj – Ćwiczenia prawidłowej postawy ciała, skupienie na ćwiczeniu zwinności.
„Sprintem do maratonu” – wydarzenie promujące aktywny tryb życia, zachęcanie innych dzieci, dorosłych i seniorów do aktywności fizycznej.
„Sportowy piknik” – wspólne ćwiczenia, podział na grupy, zawody sportowe.
V. SPODZIEWANE EFEKTY
Korzyści płynące z realizacji innowacji:
Dla dziecka:
– potrafi dbać o prawidłową sylwetkę;
– zna bezpieczne zasady używania sprzętów gimnastycznych;
– rozumie polecenia dotyczące stawianych przed nim zadań;
– uświadamia sobie wartości i korzyści wynikające z uprawiania sportu, odpoczynku
i zdrowego żywienia;
– aktywnie uczestniczy w zajęciach ruchowych;
– stawia czoła nowym wyzwaniom
– samokontrola i samodyscyplina;
– bez ingerencji świadomości utrzymuje skorygowaną i prawidłową postawę podczas zabawy, pozycji siedzącej oraz w czasie ruchu;
Dla nauczycieli:
– poszerzenie wiedzy z zakresu wad postawy i ich profilaktyki;
– zwiększenie świadomości o obecności wad postawy i wynikających z nich zagrożeń;
– możliwość obserwacji swoich podopiecznych;
Dla przedszkola:
– możliwość aktywnej współpracy z rodzicami (konsultacje) i podzielenia się spostrzeżeniami nauczycieli dotyczącymi zauważonych wad w postawie dzieci;
– zwiększenie zakresu zajęć ruchowych dla dzieci w przedszkolu;
– promocja przedszkola;
.
VI. EWALUACJA
Podsumowaniem innowacji będzie zorganizowanie „Sportowego pikniku”, podczas którego dzieci będą brały udział w różnych konkurencjach sportowych oraz odpowiadały na pytania „Quizu” na temat zdrowego stylu życia.
VII. BIBLIOGRAFIA
- J. Barankiewicz „Leksykon wychowania fizycznego i sportu szkolnego”; WSIP; Warszawa 1998r.
- B. Kisiel, M. Przasnyska, M. Bogdanowicz „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”
- M. Kutzner – Kozińska „Korekcja wad postawy” , tom I, Tom II; Wydawnictwa Akademii Wychowania Fizycznego; 1992.
- J. Wilczyński, „Korekcja wad postawy człowieka”; Anthropos.
- M. Borkowska, I. Gelleta-Mac, „Wady postawy i stóp u dzieci”; PZWL; 2022.
- L. Tejchman „Wady postawy u dzieci”; Literat, 2016.
- M. Lipiejko „Zajęcia ruchowe w przedszkolu” ; PWN; 2016.
- M. Lipiejko „Ćwiczenia poranne”; PWN; 2016.
- M. Lipiejko „Gry i zabawy ruchowe”; PWN; 2016.