“ZACZYTANE MYSZKI” – innowacja pedagogiczna
” Czytanie książek
to najpiękniejsza zabawa,
jaką sobie ludzkość wymyśliła.”
Wisława Szymborska
Autor: Justyna Soboń
Przedszkole w Puchaczowie
Adresacji innowacji: Grupa 3 latki “Myszki”
Czas trwania innowacji: Październik 2024 – Czerwiec 2025
Tworząc innowację pedagogiczną – „Zaczytane Myszki” wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom dzieci i ich rodziców. Myślą przewodnią programu jest troska o zapewnienie najpełniejszego rozwoju umiejętności czytelniczych, zainteresowania czytelnictwem, książką. Innowacja opiera się na współpracy przedszkola z rodzicami i instytucjami m.in. biblioteką. Na podstawie wieloletnich obserwacji dzieci przedszkolnych, a także zgromadzonych osobistych doświadczeń w rozwijaniu kompetencji czytelniczych u dzieci stały się bazą do realizacji planu działań czytelniczych w najmłodszej grupie. Istotą niniejszego programu było opracowanie pakietu zajęć realizujących treści czytelnicze w różnych rodzajach aktywności dziecięcej, pozwalających na osiągnięcie sukcesu i budowanie obrazu własnego „Ja”.
WSTĘP:
W dzisiejszym świecie, pełnym technologii i szybkiego tempa życia, niezwykle ważne jest, aby już od najmłodszych lat kształtować w dzieciach nawyk codziennego kontaktu z książką. Program “Zaczytane Myszki” skierowany do dzieci 3-letnich ma na celu rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz wspieranie wszechstronnego rozwoju maluchów poprzez zabawę i interakcję z literaturą.
Główne założenia programu opierają się na codziennym głośnym czytaniu, tworzeniu przyjaznego kącika czytelniczego oraz organizowaniu różnorodnych aktywności związanych z książkami. Dzięki temu dzieci nie tylko rozwijają swoje umiejętności językowe i poznawcze, ale także uczą się koncentracji, empatii oraz współpracy z rówieśnikami.
Wprowadzenie dzieci w świat literatury od najmłodszych lat pomaga budować ich wewnętrzny świat, rozwija wyobraźnię i wzbogaca słownictwo. Program “Zaczytane Myszki” ma na celu nie tylko zachęcenie dzieci do czytania, ale także pokazanie im, że książki mogą być źródłem radości, przygód i wiedzy. Wspólne czytanie z rodzicami, nauczycielami i rówieśnikami staje się wspaniałą okazją do budowania więzi i wspólnego spędzania czasu.
CEL GŁOWNY INNOWACJI:
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci 3-letnich oraz kształtowanie nawyku codziennego kontaktu z książką.
CELE SZCZEGÓŁOWE INNOWACJI:
- Zachęcanie dzieci do codziennego kontaktu z książką poprzez zabawę.
- Rozwijanie umiejętności słuchania i koncentracji.
- Wzbogacanie słownictwa i rozwijanie wyobraźni.
- Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego poprzez wspólne czytanie.
HARMONOGRAM REALIZACJI INNOWACJI:
L.p. | Zadania | Termin | Uwagi |
1. | “Czytający gość” – czytanie bajek przez zaproszonego gościa | Raz w miesiącu | |
2. | “Myszkowa biblioteczka” – zorganizowanie przedszkolnej biblioteczki, kącika czytelniczego | Październik 2024 | |
3. | Wycieczka do biblioteki – zapoznanie dzieci z wyglądem biblioteki i możliwością wypożyczenia książek. | Listopad 2024 | |
4. | Pedagogizacja rodziców: Mała książka, wielki człowiek. | Listopad 2024 | |
5. | “Książka pod choinkę” – czytanie książek o tematyce zimowej i świątecznej | Grudzień 2024 | |
6. | “Bajki z babcią i dziadkiem” – zaproszenie do przedszkola babci lub dziadka z ulubionymi bajkami, zabawy tematyczne | Styczeń 2025 | |
7. | “Z sercem na dłoni” – bajki i zabawy tematyczne o przyjaźni | Luty 2025 |
|
8. | “Wierszykami witamy wiosnę” – czytanie wierszy o tematyce wiosennej | Marzec 2025 | |
9. | “Dzień książki” – przyniesienie ulubionej książki do przedszkola, prezentacja jej | Kwiecień 2025 | |
10. | “Piknik z książką” – czytanie bajek na świeżym powietrzu. | Maj 2025 | |
11. | “Dzieci dzieciom” – zaproszenie dzieci ze szkoły podstawowej do czytania bajek dzieciom | Czerwiec 2025 | |
12. | Ewaluacja innowacji. Wypełnienia ankiety przez rodziców, analiza innowacji przez jej autorów, sformułowanie wniosków i przedstawienie ich na Radzie Pedagogicznej. | Czerwiec 2025 |
III. EWALUACJA
Chcąc sprawdzić efekty wprowadzonej innowacji na bieżąco będziemy monitorować zaplanowane działania. Dokładnej analizy funkcjonowania innowacji w codziennej praktyce dokonamy poprzez:
- bezpośrednie obserwacje i rozmowy z dziećmi
- analiza ich wypowiedzi
- ankieta ewaluacyjna dla rodziców
- rozmowa kierowana z dyrektorem
- dokumentacja fotograficzna
Zebrane informacje posłużą do sporządzenia raportu, porównania zamierzonych celów i osiągniętych rezultatów, a także wyciągnięcia wniosków i zaplanowania ewentualnych działań uwzględniających uzyskane wyniki, przeznaczonych do realizacji w przyszłości.
Literatura:
1.Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
2.J. Bałachowicz , I. Kowalska „Wczesna edukacja dziecka” – Warszawa, 2006 r.
3.D. Emiluta-Rozwora „Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” – Warszawa, 1994 r.
4.W. Ratyńska „Literatura dziecięca w przedszkolu”, Warszawa. 1991 r.
5.A. Sawicka „Współpraca przedszkola z rodzicami” – Warszawa, 1991 r.