“ZACZYTANE MYSZKI” – innowacja pedagogiczna

” Czytanie książek

to najpiękniejsza zabawa,

jaką sobie ludzkość wymyśliła.”

Wisława Szymborska

 

 

Autor: Justyna Soboń

Przedszkole w Puchaczowie

Adresacji innowacji: Grupa 3 latki “Myszki”

Czas trwania innowacji: Październik 2024 – Czerwiec 2025

 

Tworząc innowację pedagogiczną – „Zaczytane Myszki” wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom dzieci i ich rodziców. Myślą przewodnią programu jest troska o zapewnienie najpełniejszego rozwoju umiejętności czytelniczych, zainteresowania czytelnictwem, książką. Innowacja opiera się na współpracy przedszkola z rodzicami i instytucjami m.in. biblioteką. Na podstawie wieloletnich obserwacji dzieci przedszkolnych, a także zgromadzonych osobistych doświadczeń w rozwijaniu kompetencji czytelniczych u dzieci stały się bazą do realizacji planu działań czytelniczych w najmłodszej grupie. Istotą niniejszego programu było opracowanie pakietu zajęć realizujących treści czytelnicze w różnych rodzajach aktywności dziecięcej, pozwalających na osiągnięcie sukcesu i budowanie obrazu własnego „Ja”.

 

WSTĘP:

W dzisiejszym świecie, pełnym technologii i szybkiego tempa życia, niezwykle ważne jest, aby już od najmłodszych lat kształtować w dzieciach nawyk codziennego kontaktu z książką. Program “Zaczytane Myszki” skierowany do dzieci 3-letnich ma na celu rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz wspieranie wszechstronnego rozwoju maluchów poprzez zabawę i interakcję z literaturą.

Główne założenia programu opierają się na codziennym głośnym czytaniu, tworzeniu przyjaznego kącika czytelniczego oraz organizowaniu różnorodnych aktywności związanych z książkami. Dzięki temu dzieci nie tylko rozwijają swoje umiejętności językowe i poznawcze, ale także uczą się koncentracji, empatii oraz współpracy z rówieśnikami.

Wprowadzenie dzieci w świat literatury od najmłodszych lat pomaga budować ich wewnętrzny świat, rozwija wyobraźnię i wzbogaca słownictwo. Program “Zaczytane Myszki” ma na celu nie tylko zachęcenie dzieci do czytania, ale także pokazanie im, że książki mogą być źródłem radości, przygód i wiedzy. Wspólne czytanie z rodzicami, nauczycielami i rówieśnikami staje się wspaniałą okazją do budowania więzi i wspólnego spędzania czasu.

 

CEL GŁOWNY INNOWACJI:

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci 3-letnich oraz kształtowanie nawyku codziennego kontaktu z książką.

CELE SZCZEGÓŁOWE INNOWACJI:

  1. Zachęcanie dzieci do codziennego kontaktu z książką poprzez zabawę.
  2. Rozwijanie umiejętności słuchania i koncentracji.
  3. Wzbogacanie słownictwa i rozwijanie wyobraźni.
  4. Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego poprzez wspólne czytanie.

 

HARMONOGRAM REALIZACJI INNOWACJI:

L.p. Zadania Termin Uwagi
1. “Czytający gość” – czytanie bajek przez zaproszonego gościa Raz w miesiącu  
2. “Myszkowa biblioteczka” – zorganizowanie przedszkolnej biblioteczki, kącika czytelniczego Październik 2024  
3. Wycieczka do biblioteki – zapoznanie dzieci z wyglądem biblioteki i możliwością wypożyczenia książek. Listopad 2024  
4. Pedagogizacja rodziców: Mała książka, wielki człowiek. Listopad 2024  
5. “Książka pod choinkę” – czytanie książek o tematyce zimowej i świątecznej Grudzień 2024  
6. “Bajki z babcią i dziadkiem” – zaproszenie do przedszkola babci lub dziadka z ulubionymi bajkami, zabawy tematyczne Styczeń 2025  
7. “Z sercem na dłoni” – bajki i zabawy tematyczne o przyjaźni Luty 2025  

 

8. “Wierszykami witamy wiosnę” – czytanie wierszy o tematyce wiosennej Marzec 2025  
9. “Dzień książki” – przyniesienie ulubionej książki do przedszkola, prezentacja jej Kwiecień 2025  
10. “Piknik z książką” – czytanie bajek na świeżym powietrzu. Maj 2025  
11. “Dzieci dzieciom” – zaproszenie dzieci ze szkoły podstawowej do czytania bajek dzieciom Czerwiec 2025  
12. Ewaluacja innowacji. Wypełnienia ankiety przez rodziców, analiza innowacji przez jej autorów, sformułowanie wniosków i przedstawienie ich na Radzie Pedagogicznej. Czerwiec 2025  

 

III. EWALUACJA

Chcąc sprawdzić efekty wprowadzonej innowacji na bieżąco będziemy monitorować zaplanowane działania. Dokładnej analizy funkcjonowania innowacji w codziennej praktyce dokonamy poprzez:

  • bezpośrednie obserwacje i rozmowy z dziećmi
  • analiza ich wypowiedzi
  • ankieta ewaluacyjna dla rodziców
  • rozmowa kierowana z dyrektorem
  • dokumentacja fotograficzna

Zebrane informacje posłużą do sporządzenia raportu, porównania zamierzonych celów i osiągniętych rezultatów, a także wyciągnięcia wniosków i zaplanowania ewentualnych działań uwzględniających uzyskane wyniki, przeznaczonych do realizacji w przyszłości.

 

Literatura:

1.Podstawa programowa wychowania przedszkolnego

2.J. Bałachowicz , I. Kowalska „Wczesna edukacja dziecka” – Warszawa, 2006 r.

3.D. Emiluta-Rozwora „Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” – Warszawa, 1994 r.

4.W. Ratyńska „Literatura dziecięca w przedszkolu”, Warszawa. 1991 r.

5.A. Sawicka „Współpraca przedszkola z rodzicami” – Warszawa, 1991 r.