ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE
Propozycje tematów kompleksowych na miesiąc: MARZEC
- Oznaki wiosny
- Wszystko rośnie
- Pracowita wiosna
- Święta Wielkanocne
Cele:
- Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.
- Kształtowanie samodzielności w ubieraniu się.
- Nabywanie odporności poprzez pobyt na świeżym powietrzu jako warunek zdrowia.
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku – wiosenne kwiaty, przyloty ptaków.
- Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.
- Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas obserwacji wprowadzanych zmian, porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.
- Kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji wprowadzanych zmian.
- Kształtowanie umiejętności oceniania odwracalności wprowadzanych zmian na podstawie obserwacji.
- Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
- Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów – stałe poszerzanie zakresu liczenia.
- Kształtowanie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji za pomocą znaków, symboli.
- Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad podczas zabaw z regułami.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej.
- Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym – dźwięki.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
- Kształtowanie umiejętności słuchania muzyki w skupieniu – wyrażanie nastroju i charakteru muzyki w pracach plastycznych, improwizacjach ruchowych.
- Doskonalenie umiejętności nakrywania do stołu oraz kulturalnego zachowywania się podczas posiłków.
- Kształtowanie zachowań żywieniowych sprzyjających zdrowiu – zachęcanie do próbowania nowych potraw.
- Poznawanie zwyczajów regionalnych oraz ogólnopolskich odnoszących się do tradycji świąt Wielkanocnych.
Wiersz do nauki:
– indywidualne wiersze na spotkanie wielkanoce
Piosenka do nauki:
„Kura i pisanki” – Śpiewające Brzdące
- Pewna mała, biała kurka
ukręciła pędzel z piórka
Zniosła jaja o poranku
i maluje je na gankuRef: A ja jaj, a ja jaj i pisanki robi z jaj
A ja jaj, a ja jaj i pisanki robi z jaj
A ja jaj, a ja jaj i pisanki robi z jaj
A ja jaj, a ja jaj i pisanki robi z jajA ja ja, a ja ja x2
Sto kolorów nałożyła,
listeczkami ozdobiła
Przy tym cieszy się i skacze
Ko ko, ko ko – głośno gdaczeRef: A ja jaj, a ja jaj i pisanki robi z jaj
A ja jaj, a ja jaj i pisanki robi z jaj
A ja jaj, a ja jaj i pisanki robi z jaj
A ja jaj, a ja jaj i pisanki robi z jaj