Zadanie:
Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
|
Działania i sposób realizacji
|
Realizatorzy
|
Termin
|
Uczestniczenie w obchodach świąt i rocznic lokalnych oraz narodowych – o charakterze historycznym
i patriotycznym.
Akademia z okazji rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości -wspólne śpiewanie hymnu narodowego, program słowno-muzyczny.
Poznawanie kultury i tradycji wybranych krajów Unii Europejskiej – prezentacje multimedialne, albumy, zdjęcia, filmy podróżnicze i edukacyjne.
Organizowanie we współpracy z rodzicami np.: Dnia francuskiego”, „Dnia portugalskiego”, „Dnia węgierskiego”, „Dnia włoskiego”, itp. (język, stroje ludowe, potrawy, tradycje, zabawy dziecięce).
„Wspomnienia z wakacji / z podróży” – zajęcia metodami aktywizującymi, wykorzystujące doświadczenia i wiedzę dzieci z podróży do innych krajów i po Polsce (aktywność językowa, ruchowa, plastyczna, muzyczna)
Wirtualne wycieczki edukacyjne, poznawanie elementów charakterystycznych dla wybranych krajów Europy – muzyka, malarstwo, sztuka, kultura regionalna, literatura dziecięca, obiekty architektury, postaci historyczne.
Założenie kącika „Mały odkrywca” – organizowanie działań twórczych i badawczych – stwarzanie okazji do poznawania i wykorzystania cech różnych materiałów
w praktycznym działaniu.
„Wybitni Polacy” – poznanie wybranych postaci wynalazców i twórców (malarze, kompozytorzy, pisarze, konstruktorzy, wynalazcy, podróżnicy, itp.) oraz ich osiągnięć znanych w Europie i na Świecie.
„Bajki i baśnie z całego świata” – poznawanie polskiej
i obcej literatury dziecięcej, charakterystycznej dla wybranych krajów europejskich (w formie książkowej, audiobooków, filmów dla dzieci.)
Innowacja pedagogiczna „Zabawa bez zabawek” – wprowadzenie dzieci w świat sztuki
o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim
i światowym, poprzez różnorodne formy działania.
Spotkania ze współcześnie żyjącymi twórcami – np. autorami literatury dziecięcej, ilustratorami książek, twórcami lokalnymi.
Organizacja Przeglądu Teatrzyków Dziecięcych – Milejów 2024 wspólnie z Samorządowym Przedszkolem w Milejowie
|
nauczyciele grup
dyrektor
nauczyciele grup 6-l.
nauczyciele
nauczyciele
grup 5-6 l.
nauczyciele
grup
nauczyciele grup
4, 5 i 6 l.
nauczyciele
grup
nauczyciele
grup 5-6 l.
nauczyciele
grup
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele.
Wychowawcy 6 latków
|
w ciągu roku
XI 2023
w ciągu roku
raz na 2 m-ce
w ciągu roku
w ciągu roku
X 2023
w ciągu roku
w ciągu roku
w ciągu roku
13-17.11.2023
w ciągu roku
V-VI. 2024
|
Zadanie:
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu
u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra i rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci.
|
Działania i sposób realizacji
|
Realizatorzy
|
Termin
|
Zapoznanie rodziców z treściami wychowawczo-profilaktycznymi w realizowanych programach wychowania przedszkolnego.
Organizowanie spotkań i zajęć otwartych dla rodziców, przy okazji ważnych momentów w życiu przedszkola
i rodziny – święta, uroczystości przedszkolne.
„Wiem, co znaczy dobro” – wprowadzanie dziecka
w świat pozytywnych wartości: dobro, empatia,odpowiedzialność, umiejętność rozróżniania dobra od zła.
Stworzenie grupowej „Listy ekspertów” – tablicy ze zdjęciami lub imionami dzieci dobrych w jakiejś dziedzinie (czynności), mogących i chcących pomóc innym – diagnoza mocnych stron dziecka i ewentualnych słabości.
Stwarzanie dzieciom okazji do podejmowania decyzji
w prostych, codziennych zabawach i czynnościach oraz brania za nie odpowiedzialności.
Rozmowy o postawach postaci z literatury dziecięcej – próby samodzielnej oceny ich zachowań, propozycje zachowań pozytywnych w miejsce negatywnych.
Obchody „Dnia Dobrych Uczynków” – czynienie dobrych uczynków na rzecz ludzi, zwierząt lub środowiska naturalnego.
„Lubię pomagać” – udział dzieci w akcjach bezinteresownej pomocy: zbiórki karmy, udział w akcjach charytatywnych np. , Góra grosza,… „ Dla Emilki Dymel” zakrętki dla Hospicjum Małego Księcia w Lublinie
Organizowanie spotkań z udziałemseniorów, osób niepełnosprawnych, osób zaangażowanych w działania pomocowe– wspólne wykonywanie ozdób świątecznych, kolędowanie, rozmowy na różne tematy.
Udział w akcji „Pomoc dla Stowarzyszenia Milejów Dla Zwierząt” – podczas realizacji dzieci będą mogły nieść pomoc potrzebującym zwierzakom oraz nauczą się właściwego zachowania wobec nich.
Piknik rodzinny „Dobro jest w nas” – integracja społeczności przedszkolnej w ramach ogólnopolskiej akcji „Postaw na rodzinę”, konkursy i konkurencje zgodne z zasadami fair-play.
|
nauczyciele
w grupach
dyrektor, nauczyciele
nauczyciele psycholog
nauczyciele
psycholog
pedagog specjalny
nauczyciele,
rodzice
nauczyciele
nauczyciele,
pracownicy
nauczyciele grup
rodzice
pracownicy
nauczyciele grup
5 i 6 l.
nauczyciele, pracownicy, rodzice
dyrektor, nauczyciele, dzieci i ich rodziny
|
IX 2023
cały rok / zajęcia w grupach
1 x 2 m-ce
cały rok
od IX 2023
cały rok
cały rok
19 V 2024
w terminach akcji
1 x kwartał
XI 2023 – II 2024
VI 2024
|
Zadanie:
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym.
|
Działania i sposób realizacji
|
Realizatorzy
|
Termin
|
Zapoznanie nauczycieli z aktualnymi przepisami dotyczącymi przyjmowania i pracy z dziećmi cudzoziemskimi.
Wymiana doświadczeń z dyrektorami i nauczycielami, którzy już pracowali z dziećmi cudzoziemskimi – wykorzystanie dostępnych źródeł informacji i materiałów (MEiN, kurator oświaty, organizacje pozarządowe, wydawnictwa, itp.)
Warsztaty dla nauczycieli „Praca z dzieckiem
z doświadczeniem migracyjnym” zorganizowane we współpracy z poradnią p-p lub innym podmiotem.
Organizowanie zajęć koleżeńskich obejmujących zabawy i zajęcia integrujące dzieci polskie i cudzoziemskie, radzenie sobie z barierami językowymi i kulturowymi – wymiana doświadczeń.
Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
i kształcenia specjalnego dla dzieci cudzoziemskich, przy wspierającym udziale specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznej lub placówki doskonalenia nauczycieli.
|
dyrektor
dyrektor
nauczyciele
specjaliści
dyrektor
nauczyciele
grup
dyrektor
psycholog
dyrektor
logopeda
pedagog specjalny
psycholog
|
IX 2023
na bieżąco
X 2023
w ciągu roku
w miarę potrzeb
w miarę potrzeb
|
Zadanie:
Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci i ich rodzin udzielanego poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej, a także z podmiotami działającymi
w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
|
Działania i sposób realizacji
|
Realizatorzy
|
Termin
|
Planowanie procesów wspomagania rozwoju
i edukacji dzieci, kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, na podstawie opinii, orzeczeń oraz wyników diagnozy problemów i trudności edukacyjnych dzieci oraz ich uzdolnień.
Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie analizowania zaleceń z opinii i orzeczeń, oraz przeprowadzania obserwacji i diagnozy, interpretowania wyników i wykorzystywania ich do indywidualizowania pracy z dziećmi i udzielania im adekwatnego wsparcia – przez warsztaty, szkolenia, konsultacje organizowane we współpracy z poradnią p-p, poradnią specjalistyczną lub innym podmiotem działającym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Warsztaty dla rodziców – rozwijanie umiejętności wychowawczych, wskazanie sposobów wspierania dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych
i możliwości otrzymania wsparcia w sytuacjach trudnych.
Wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa dzieci przez zapoznanie (przypomnienie) procedur obowiązujących
w przedszkolu i bieżący nadzór nad stosowaniem się do tych procedur.
Doskonalenie wewnętrznych procedur i narzędzi do organizowania, udzielania i dokumentowania udzielanej dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju.
Opracowanie i przyjęcie do realizacji przedszkolnego „Programu ochrony dzieci przed przemocą”.
|
pedagog specjalny,
logopeda
psycholog,
nauczyciele
dyrektor,
pedagog specjalny,
logpeda
psycholog,
nauczyciele
psycholog
dyrektor,
nauczyciele,
pracownicy, rodzice
dyrektor
pedagog specjalny
psycholog
nauczyciele, rodzice
|
IX 2023 / potem
w miarę potrzeb
X 2023 /
w razie potrzeby
XI 2023
II 2024
IX 2023 / na bieżąco w razie zmian
cały rok
w ciągu roku
w miarę potrzeb
|
Zadanie:
Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw i działań w zakresie zachęcania
i wspierania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej.
|
Działania i sposób realizacji
|
Realizatorzy
|
Termin
|
Promowanie wśród rodziców edukacji prozdrowotnej – organizacja spotkań z rodzicami, warsztatów umiejętności wychowawczych oraz tematycznych podczas realizacji innowacji ” Dobra postawa do ważna sprawa”
Rozwijanie u dzieci umiejętności współdziałania, komunikowania się, dostrzegania potrzeb innych osób,
w trakcie gier i zabaw ruchowych.
Zajęcia otwarte dla rodziców lub dziadków „Gramy razem” – ulubione zabawy i gry z dzieciństwa rodziców lub dziadków.
Nauka asertywności i radzenia sobie z trudnymi emocjami, związanymi z oczekiwaniem na swoją kolej, porażką lub niepowodzeniem w grze lub zabawie.
Stworzenie przedszkolnego „Kodeksu fair-play”, który będzie stosowany przez wszystkie dzieci w czasie wspólnych zabaw ruchowych, gier lub konkurencji sportowych – w sali lub w ogrodzie.
III Wojewódzki Konkurs Plastyczno- Konstrukcyjny „ Przedszkolak przyjacielem natury- Ruch to zdrowie
Systematyczne zajęcia pod hasłem „Ruch to zdrowie”- realizacja ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych –w salach i na powietrzu- uświadamianie dzieciom znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia
i kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych.
„Mikołajkowe zawody sportowe” – impreza integracyjna – gry, zabawy ruchowe, konkurencje sportowe na śniegu – z udziałem rodziców.
Zabawy przeciw agresji – zabawy ruchowe
i aktywizujące dzieci, pomagające rozpoznawać
i radzić sobie z trudnymi emocjami i agresją.
„Witamy wiosnę” – impreza ogólnoprzedszkolna – piosenki o wiośnie, tańce i korowody w ogrodzie przedszkolnym (pedagogika zabawy).
VIII Powiatowy Konkurs Recytatorski „ Żyję zdrowo”
Udział w projekcie „SPRINTEM DO MARATONU
X Ogólnopolski Maraton Przedszkolaków” – popularyzowanie biegów wśród dzieci oraz promocja zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
Międzyprzedszkolna Olimpiada Sportowa – Nadrybie 2024
Doposażenie przedszkola i systematyczne wykorzystywanie różnorodnych akcesoriów i przyrządów do ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych.
|
E.Legieć
E. Romanowska
wszyscy nauczyciele, psycholog
nauczyciele
psycholog,
nauczyciele,
rodzice
nauczyciele
koordynatorzy
nauczyciele
nauczyciele,
rodzice
nauczyciele
nauczyciele
koordynatorzy
nauczyciele
dyrektor,
nauczyciele 6latków
dyrektor,
nauczyciele
|
Cały rok
cały rok
każda grupa
dwa razy w roku
w ciągu roku
X 2023
XI- XII 2023
cały rok
6 XII 2023
w ciągu roku
21 III 2024
IV 2024
V – VI 2024
VI 2024
w ciągu roku
|
Zadanie:
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
|
Działania i sposób realizacji
|
Realizatorzy
|
Termin
|
Warsztaty dla nauczycieli dotyczące nowych narzędzi TiK, w tym sztucznej inteligencji oraz nauka ich wykorzystania w bieżącej pracy z dziećmi – stacjonarnej i zdalnej (generatory kart pracy, gier dydaktycznych, aplikacje
i platformy edukacyjne, itp.)
Wymiana doświadczeń, tworzenie wspólnej bazy narzędzi i dobrych praktyk, w tym do wykorzystania w pracy
z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Wykorzystywanie w pracy stacjonarnej z dziećmi technologii cyfrowych w sposób rozważny, zaplanowany
i bezpieczny – zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z zasobów internetu (sieciaki.pl, necio.pl)
Odbywanie spotkań zespołów nauczycieli online w celu bieżącej wymiany informacji i tworzenia wspólnych dokumentów.
Wykorzystywanie w pracy z dziećmi elementów programowania i kodowania – adekwatnie do możliwości rozwojowych dzieci
Organizowanie lub udział w konkursach dla dzieci
o różnym zasięgu, realizowanych online przez inne placówki i organizacje – z zachowaniem zasad ochrony danych i wizerunku.
Udział z dziećmi w wirtualnych wycieczkach i spacerach.
Wykorzystywanie ustalonej z rodzicami platformy edukacyjnej lub aplikacji na zajęciach z dziećmi (Squla.pl, zdobywcywiedzy.pl, matzoo.pl, superkids.pl,scratch.pl, duolingo.pl, itp.)
Odbywanie w formie zdalnej bieżących kontaktów
i konsultacji z rodzicami w ramach dostępności nauczyciela.
Przeprowadzanie elektronicznych ankiet dla rodziców
i nauczycieli w ramach diagnozy potrzeb i badania jakości funkcjonowania przedszkola.
Udział w szkoleniach rady pedagogicznej online.
|
dyrektor
nauczyciele
specjaliści
nauczyciele
specjaliści
wszyscy nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele
specjaliści
nauczyciele, specjaliści
dyrektor
dyrektor
nauczyciele
|
I 2024
cały rok
cały rok
w miarę potrzeb
w ciągu roku
w terminach konkursów
zgodnie z realizowanym tematem
na bieżąco
zgodnie z planem współpracy
z rodzicami
w miarę potrzeb
wg harmonogramu
|