W dniach od 13 do 17 listopada realizowaliśmy w naszym przedszkolu innowację pedagogiczną „Zabawa bez zabawek”. W tym roku tematem przewodnim działań dzieci była sztuka.

Wdrożenie innowacji miało na celu pokazanie dzieciom jak wielką siłę ma ich fantazja, jak wiele niepowtarzalnych rzeczy można zrobić samemu, bądź przy niewielkiej pomocy dorosłych. Projekt ten nauczył naszych podopiecznych jak walczyć z nudą, podpowiedział, jak ciekawie spędzić czas z dala od telewizora i komputera. Ponadto rozwijał kreatywność, wyobraźnię, fantazję, umiejętności organizacyjne, ukazywał, że dobrze jest pomagać sobie nawzajem i współpracować z innymi.

Każdego dnia w wolnym czasie dzieci tworzyły zabawki z materiałów recyklingowych zgromadzonych przez rodziców i  pracowników przedszkola. Podczas zajęć dydaktyczno – wychowawczych przedszkolaki pod czujnym okiem swoich pań miały do zrealizowania 5 tematów:

  • „Jesienne obrazy malowane sztuką”
  • „Projektowanie i wzornictwo – recyklingowy pokaz mody”
  • „Tworzymy z gliny”
  • „Instrumenty muzyczne”
  • „Miasteczko robotów”

W ramach zajęć powstawały obrazy z wykorzystaniem różnych technik. Dzieci malowały farbami na tekturze i folii, rysowały węglem, tworzyły jesiennie pejzaże z wykorzystaniem suszonych kwiatów i traw. Przedszkolaki projektowały ubrania, dowiedziały się jakie narzędzia służą do ich tworzenia, a także miały okazję samodzielnie wykonać przebrania z  dostępnych materiałów recyklingowych. Podczas zajęć z gliną, dzieci poznały jej właściwości i tworzyły własne gliniane rzeźby i przedmioty codziennego użytku. Dzięki zajęciom i przygotowanej prezentacji multimedialnej bliżej poznały pracę garncarza. 14 listopada odbyło się spotkanie z rzeźbiarzem, p. Wiesławem Kotem, którego pasją jest rzeźbienie w drewnie. Pan Wiesław zaprezentował swoje prace i opowiedział dzieciom o hobby. Przedszkolaki miały okazję poznać różnicę pomiędzy rzeźbą, a płaskorzeźbą. Sztuka, to również muzyka…dlatego podczas zajęć dzieci tworzyły instrumenty muzyczne według własnych pomysłów. Nie obyło się również bez koncertów ;-). Scenariusz „Miasteczko robotów” był propozycją pochylenia się nad sztuką nowoczesną. W ramach tych zajęć powstawały roboty duże i małe tworzone indywidualnie i grupowo.

I tak, przez 5 dni dzieci zapoznały się z różnymi dziedzinami sztuki, tworząc, majsterkując i projektując. A wszystkim tym działaniom towarzyszyła dobra zabawa!

„Myszki”

„Pszczółki”

„Zajączki”

„Żabki”

„Biedronki”

„Sówki”