OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Nazwa innowacji |
Matematyka intuicyjna jako metoda przeprowadzania dziecka przez proces |
Dane placówki |
Przedszkole w Puchaczowie |
Imię i nazwisko autora innowacji |
|
Imię i nazwisko osoby wprowadzającej |
mgr Halina Ostańska mgr Ewelina Romanowska |
Adresaci innowacji |
Grupa 5-latki „Żabki” |
Czas realizacji innowacji |
Rok szkolny 2023../2024 |
Rodzaj innowacji |
Innowacja pedagogiczna metodyczna |
Motywacja do wprowadzenia innowacji |
Motywacją do wprowadzenia innowacji z Matematyki intuicyjnej będzie włączenie do warsztatu metodycznego alternatywnej metody, która wspierałaby przede wszystkim rozwój poznawczy dziecka w zakresie edukacji matematycznej. Poprzez działania aktywizujące metodą Matematyki intuicyjnej będziemy realizować również podstawę programową etapu edukacyjnego, szczególną uwagę poświęcając doskonaleniu u dzieci umiejętności liczenia oraz wykonywania działań matematycznych. Ponadto biorąc pod uwagę koncepcję wsparcia dziecka |
Cel główny |
|
Cele szczegółowe |
– rozpoznawanie liczebności; – nabywanie i doskonalenie umiejętności dodawania, odejmowania, mnożenia oraz dzielenia; – wnioskowanie; – przejście od myślenia skonkretyzowanego po myślenie abstrakcyjne; – wsparcie całościowego rozwoju dziecka w obszarach: poznawczym, emocjonalnym, społecznym oraz fizycznym. |
Szczegółowy opis innowacji |
Twórcą Matematyki intuicyjnej jako metody był Amerykanin Glenn Doman. Wyjątkowość metody opiera się na wykorzystywaniu W matematyce intuicyjnej przede wszystkim skupiamy się na subitacji, czyli na umiejętności polegającej na określaniu liczebności zbiorów. Edukacja matematyczna rozwijana jest w sposób zintegrowany z ogólnym/całościowym rozwojem dziecka. Dzięki metodzie przeprowadzamy dzieci przez proces od myślenia skonkretyzowanego do myślenia abstrakcyjnego. Narzędziem obligatoryjnie wykorzystywanym w metodzie są białe plansze z czerwonymi lub czarnymi kropkami. Od początku stosowania metody prezentujemy dzieciom tego typu karty W kolejnych etapach przy wykorzystaniu plansz z kropkami uczymy dzieci dodawać, odejmować, mnożyć oraz dzielić. Innym typem plansz stosowanych w metodzie są plansze ze znakami matematycznymi, cyframi i liczbami. Matematyka intuicyjna bazuje na sekundowych prezentacjach kart w myśl dwóch zasad: systematyczności oraz powtarzalności. Metoda jaką jest Matematyka intuicyjna ma charakter alternatywny i uzupełniający; ma za zadanie wspierać codziennie działania |
Harmonogram wprowadzania innowacji |
Harmonogramy mają za zadanie zakotwiczyć w kalendarzu proces przechodzenia przez etapy Matematyki intuicyjnej. W razie potrzeby należy je na bieżąco dostosowywać do tempa pracy grupy. Dopuszcza się modyfikację harmonogramu ze względu na informację zwrotną od grupy, w której wprowadzana jest metoda. Częstotliwość wprowadzania plansz do metody przyjęta w harmonogramie od poniedziałku do piątku może być organizowana z mniejszą częstotliwością, np. nie pięć a trzy razy w tygodniu. Ustalenie i wybranie orientacyjnego harmonogramu ma na celu przede wszystkim ułatwienie realizacji dwóch postulatów metody, które stanowią o jej efektywności – mowa o powtarzalności i systematyczności. Edukacja przedszkolna Grupy wiekowe: 5-latki etapy I, II i III; Harmonogram dla grupy 5-latków: I tydz. I etap pn. 1,2,3,4,5 wt. 1,2,3,4,5, 6,7,8,9,10 śr. 1,2,3,4,5, 6,7,8,9,10 czw. 1,2,3,4,5, 6,7,8,9,10 pt. 1,2,3,4,5, 6,7,8,9,10 II tydz. pn. 3,4,5, 6,7,8,9,10,11,12 wt. 5, 6,7,8,9,10,11,12,13,14 śr. 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 czw. 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 pt. 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 III tydz. pn. 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 wt. 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 śr. 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 czw. 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 pt. 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 IV tydz. pn. 23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 wt. 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34 śr. 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36 czw. 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 pt. 31,32,33,34,35,36,37,38,39,40 V tydz. pn. 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42 wt. 35,36,37,38,39,40,41,42,43,44 śr. 37,38,39,40,41,42,43,44,45,46 czw. 39,40,41,42,43,44,45,46,47,48 pt. 41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 VI tydz. pn. 43,44,45,46,47,48,49,50,51,52 wt. 45,46,47,48,49,50,51,52,53,54 śr. 47,48,49,50,51,52,53,54,55,56 czw. 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58 pt. 51,52,53,54,55,56,57,58,59,60 VII tydz. pn. 53,54,55,56,57,58,59,60,61,62 wt. 55,56,57,58,59,60,61,62 ,63,64 śr. 57,58,59,60,61,62 ,63,64,65,66 czw. 59,60,61,62 ,63,64,65,66,67,68 pt. 61,62 ,63,64,65,66,67,68,69,70 VIII tydz. pn. 63,64,65,66,67,68,69,70,71,72 wt. 65,66,67,68,69,70,71,72,73,74 śr. 67,68,69,70,71,72,73,74,75,76 czw. 69,70,71,72,73,74,75,76,77,78 pt. 71,72,73,74,75,76,77,78,79,80 IX tydz. pn. 73,74,75,76,77,78,79,80,81,82 wt. 75,76,77,78,79,80,81,82,83,84 śr. 77,78,79,80,81,82,83,84,85,86 czw. 79,80,81,82,83,84,85,86,87,88 pt. 81,82,83,84,85,86,87,88,89,90 X tydz. pn. 83,84,85,86,87,88,89,90 ,91,92 wt. 85,86,87,88,89,90 ,91,92,93,94 śr. 87,88,89,90 ,91,92,93,94,95,96 czw. 89,90 ,91,92,93,94,95,96,97,98 pt. 91,92,93,94,95,96,97,98,99,100, 0 XI tydz. II etap pn. 9 działań dodawanie wt. 9 działań dodawanie śr. 9 działań dodawanie czw. 9 działań dodawanie pt. 9 działań dodawanie XII tydz. pn. 9 działań dodawanie wt. 9 działań dodawanie śr. 9 działań dodawanie czw. 9 działań dodawanie pt. 9 działań dodawanie XIII tydz. pn. 9 działań odejmowanie wt. 9 działań odejmowanie śr. 9 działań odejmowanie czw. 9 działań odejmowanie pt. 9 działań odejmowanie XIV tydz. pn. 9 działań odejmowanie wt. 9 działań odejmowanie śr. 9 działań odejmowanie czw. 9 działań odejmowanie pt. 9 działań odejmowanie XV tydz. pn. 9 działań dodawanie wt. 9 działań odejmowanie śr. 9 działań dodawanie/odejmowanie czw. 9 działań dodawanie/odejmowanie pt. 9 działań dodawanie/odejmowanie XVI tydz. pn. 9 działań mnożenie wt. 9 działań mnożenie śr. 9 działań mnożenie czw. 9 działań mnożenie pt. 9 działań mnożenie XVII tydz. pn. 9 działań mnożenie wt. 9 działań mnożenie śr. 9 działań mnożenie czw. 9 działań mnożenie pt. 9 działań mnożenie XVIII tydz. pn. 9 działań dodawanie wt. 9 działań odejmowanie śr. 9 działań mnożenie czw. 9 działań dodawanie/odejmowanie/mnożenie pt. 9 działań dodawanie/odejmowanie/mnożenie XIX tydz. pn. 9 działań dzielenie wt. 9 działań dzielenie śr. 9 działań dzielenie czw. 9 działań dzielenie pt. 9 działań dzielenie XX tydz. pn. 9 działań dzielenie wt. 9 działań dzielenie śr. 9 działań dzielenie czw. 9 działań dzielenie pt. 9 działań dzielenie XXI tydz. pn. 9 działań dodawanie wt. 9 działań odejmowanie śr. 9 działań mnożenie czw. 9 działań dzielenie pt. 9 działań dodawanie/odejmowanie/mnożenie/dzielenie XXII-XXX tydz. III etap |
Zakładane korzyści/efekty wprowadzenia innowacji |
Korzyści dla dzieci:
Korzyści dla nauczycieli:
Korzyści dla placówki:
|
Sposoby ewaluacji |
Arkusz obserwacji umiejętności dzieci w zakresie wprowadzenia metody “Matematyka intuicyjna” |
Bibliografia |
Doman G., Doman J., How to Teach Your Baby Math. The Gentle Revolution, Nowy Jork 2001. Doman G., Doman J., Subtelna rewolucja. Liczenie od pierwszego roku życia, Warszawa 2012. Doman G., Doman J., Subtelna rewolucja. Wykorzystaj potencjał swojego malucha od pierwszego dnia życia, Warszawa 2012. Minge N., Minge K., Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka? Wspólne gry i twórcze zabawy, dzięki którym rozwiniesz jego zdolności, Warszawa 2011. |